• Události
  • Sem patřím
  • Centrum sportovních aktivit VUT v Brně
  • Výzkumná centra

  • Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.

Kampaní Technika poznání bojuje brněnské VUT proti studijní neúspěšnosti

Vysokou studijní neúspěšností na vysokých školách patří Česká republika mezi nejhorší z vyspělých evropských států. V letošní náborové kampani Technika poznání se Vysoké učení technické v Brně rozhodlo apelovat na středoškoláky, aby z jejich přihlášky na vysokou školu byla informovaná volba. Hlavní hrdinové videa tak uchazečům vyvrací některé mýty o studiu na univerzitě.

„Zjistili jsme, že studenty středních škol, když přemýšlí o tom, co a kam půjdou studovat, nenapadne přemýšlet i o tom, že systém vzdělávání bude zcela jiný. Někteří se s tak velkou změnou nejsou schopni poprat a pak odchází,“ uvedla Pavla Ondrušková z Oddělení marketingu a vnějších vztahů VUT, autorka námětu kampaně Technika poznání. Problematika neúspěšnosti studia na vysokých školách v ČR stála poměrně dlouho stranou pozornosti. A to i přesto, že ČR je 3. nejhorší ze sledovaných zemí ve výzkumu OECD, který se na toto téma zaměřil.

Na VUT počet neúspěšných studentů od roku 2011 postupně klesá, nicméně stále jde o vysoká čísla. Po prvním ročníku bakalářského studia v průměru skončí téměř 38 % studentů. „Málokdo si před nástupem na vysokou dělá podrobnou analýzu toho, k čemu mu studium bude, spíše se rozhoduje na základě toho, co ho dosud bavilo a kam ho směřuje nejbližší okolí, alespoň to vyplývá z výzkumů behaviorálních ekonomů. Chtěli jsme, aby to byla spíš informovaná volba. Bylo náročné zpracovat takto náročné téma odlehčenou formou pro naši cílovou skupinu,“ přiznala Ondrušková. Studijní neúspěšnost dle zaměření studia je podle odborníků nejvyšší u zemědělských oborů, ale hned poté následují technické a přírodní vědy. Naopak relativně nízká neúspěšnost je v případě uměleckých oborů.

Pro přehrávání videa je nutné povolit cookies typu Marketing. Změnu nastavení provedete zde. Video můžete otevřít v novém panelu.
Kromě videa, které vtipně rozbíjí některé mylné představy o studiu na vysoké škole, je součástí kampaně také možnost kontaktovat studentské ambasadory z jednotlivých fakult. Těm mohou uchazeči posílat své dotazy, a to přes jejich osobní sociální sítě. „Dnešní digitální generace se narodila do éry internetu a sociálních sítí. Při studiu hledají podporu a určitý komfort, dalo by se i říct, že mají vyšší nároky. Navíc je nelze motivovat strachem či hrozbou, protože tito středoškoláci už mají celou řadu možností, nejen studium na vysoké škole,“ naznačila Ondrušková.

Tématu studijní neúspěšnosti se výrazně věnuje také Evropská unie, která na ni nahlíží optikou plýtvání veřejných financí. „Český systém financování vysokého školství vychází z minulosti, kdy byl postavený na financování počtu studentů. V současnosti nastupuje v ČR na vysoké školy 56 % všech 19letých, což znamená, že se na ně dostávají i studenti s nedobrými studijními výsledky na středních školách. Naším úkolem je motivovat budoucí studenty VUT tak, aby získali potřebnou touhu a odhodlanost ke studiu a aby měli už před nástupem na univerzitu dostatek informací o tom, jak to u nás na VUT funguje,“ uvedl rektor Petr Štěpánek.

Loni se brněnské technice podařilo získat atribučními cestami kampaně 54 % všech podaných přihlášek, velmi se také osvědčil Instagram, který autoři kampaně plánují využít i letos. „VUT má každý rok kvalitní náborová videa a kampaň, jež má virální potenciál. Letos se ovšem univerzita rozhodla pro vážnější téma, které nemusí být na první pohled tak vtipné jako v minulých letech. Z toho hlediska to byla skutečně režisérská výzva dostat do videa vážnou rovinu, ale přitom nepůsobit nudně,“ okomentoval náročný úkol režisér Adam Faik, který je spolu s Pavlou Ondruškovou autorem scénáře.
Letošní kampaň Technika poznání se věnuje tématu studijní neúspěšnosti na VŠ | Autor: archiv VUT
Na webu kampaně najdou zájemci nejen hlavní video, ale také tři extras, kde se může divák setkat se skutečnými studenty, vědci či studentskými spolky z brněnské techniky. „Nebylo jednoduché vymyslet koncept a scénář, který cílovou skupinu zaujme, pobaví a udrží jejich pozornost tak, aby začali nad problematikou přemýšlet,“ přiznala Ondrušková. Kampaně VUT tak znovu přináší společensky důležité otázky, podobně jako třeba v případě projektu, který před dvěma lety mířil na přilákání žen ke studiu technických oborů. Letos se VUT při přípravě kampaně spojilo se společností Epicture.

V rámci VUT, i na ostatních univerzitách v republice, končí nejvíc studentů hned po prvním ročníku, často přechází na jinou fakultu nebo univerzitu, případně zcela opouští vysoké školství. Někteří ale opustí studium i těsně před inženýrským titulem, například v případě IT oborů studenty lákají vysoké nástupní platy v komerčním sektoru. Neúspěšné ukončení studia má tedy různé příčiny. S některými pomůže studentům bojovat například Poradenské centrum Alfons, které na VUT pomáhá studentům se specifickými potřebami. Všechny informace najdou zájemci na webu www.technikapoznani.cz.

CREDITS:

Námět, koncept: Pavla Ondrušková

Scénář: Pavla Ondrušková, Adam Faik

Režie, kreativní produkce: Adam Faik

Kamera, režijní konzultace: Jiří Fabík

Kamera a postprodukce Extras videí: Radim Kotala

Střihová a zvuková postprodukce, SFX, VFX: Luboš Ondráček

VFX efekty: Pavol Feješ

Zvuk: Michal Gazdag

Produkce: Veronika Kočová

Asistentka produkce: Hana Jančiová

Asistentka kamery: Klára Kvardová

Make-up: Nicole Dytrychová

Koordinátor speciálních efektů: Jiří Kosorinský

Hrají: Juraj Háder, Kristýna Burantová, Jan Valeš, Kateřina Černá, Martin Urbaník

Copy: Pavla Ondrušková

Visual designer: Martin Valas

Online: Karel KAIX Rujzl


Publikováno: 12.02.2019 11:00

Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19527/d182548

Kontakt
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ

Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz

Virtuální prohlídka

IČ 00216305
DIČ CZ00216305

datová schránka: yb9j9by 
BUT at Facebooku BUT at Twitter BUT at Youtube

Videoarchiv
Nejsem idol