Detail oboru

Intermediální a digitální tvorba

FaVUZkratka: VU-IDTAk. rok: 2020/2021Zaměření: Ateliér environmentu

Program: Výtvarná umění

Délka studia: 2 roky

Akreditace od: 1.12.2015Akreditace do: 31.12.2024

Profil

Studijní obor zajišťuje sedm ateliérů: Ateliér environmentu, Ateliér intermédií, Ateliér performance, Ateliér tělového designu, Ateliér video, Ateliér herních médií a Ateliér fotografie. Ideově je obor ukotven ve dvou oblastech. Jednak jsou to neoavantgardní tendence 60. let, s nimiž se do mainstreamu současného umění dostaly do té doby okrajové tendence, jako je intermedialita, procesuální a akční charakter tvorby, místní specifičnost umění, de-skilling, dematerializace a pojetí uměleckého díla jako sémantické propozice. A potom je to vizuální kultura a s ní spojené umělecké strategie, které se ocitají v dynamickém dialogu s tvorbou „ne-uměleckých“ obrazů.

V ateliérech environmentu, intermédií, performance a tělového designu, které nejsou „mediálně specifické“ (nepředávají ucelený soubor řemeslných či technologických dovedností), jsou studenti důsledně vedeni k tomu, aby při formulování dílčích záměrů využívali volitelných kurzů, workshopů a technologických konzultací v kabinetech. V Ateliéru environmentu je rozvíjena koncepce umělecké tvorby, která vychází z požadavku na zakotvení umělecké praxe v konkrétní zkušenosti. Tvorba se zde často pohybuje na hranici (nebo zcela v intencích) uměleckého výzkumu. Ateliér intermedií je z hlediska oborové specializace nejotevřenější v celém studijním programu, studenti jsou zde podporováni k přesahům do oblastí mimo výtvarné umění, např. k hudbě a literatuře. Ateliér performance je orientován k hraniční formě výtvarného umění, jíž je tvůrčí čin v časoprostorové situaci. Akce je zde pojímána jako interdisciplinární projev osobnosti, zahrnující propojení s tradičními postupy divadelními, tanečními, hudebními a literárními. Ve vztahu akce – prostředí je kladen důraz na výtvarné výrazové formy multimediální prezentace. Ateliér tělového designu představuje v prostředí českého uměleckého školství výjimečný prostor, v němž je tělo nahlíženo jako médium a zároveň jako bojiště, na kterém se v symbolické i zcela materiální rovině odehrávají neustále boje kulturní, politické či náboženské. Ve svých výstupech ateliér směřuje často za hranice galerie – vyhledává a stimuluje dialog ve veřejném i mediálním prostoru. Ateliéry video, multimédia a fotografie každý z odlišné pozice rozvíjejí tvůrčí myšlení i dovednosti nezbytné k tvorbě (či generování) obrazů prostřednictvím digitálních médií. Tvorba v těchto dílčích specializacích je specifická tím, že galerie je sice přirozeným místem její prezentace, ale ne jediným možným. Studenti jsou vedeni k uvažování o distribučních kanálech mediálního obrazu, o sémantických a symbolických diferencích spojených s přepínáním mezi takovými prostředími, jako je galerijní prostor (white cube), kinosál (black box), tradiční masmédia (televize) nebo škála internetových platforem. Stejná pozornost jako způsobu distribuce a místu prezentace je v digitální tvorbě věnována také divákům, kteří se často stávají spolutvůrci (ve škále od jednoduchých forem interakce s pevně nastaveným programem až po komplexní participace, v nichž se naplňuje ecovská koncepce „otevřeného díla“).

Studium v oboru je spojeno s využíváním průběžně aktualizovaného technického vybavení a nezbytného softwaru. Výraznou oporou oboru je Kabinet audiovizuálních technologií. Dobrá znalost dostupných technologií a jejich vývojových předstupňů umožňuje studentům s technologiemi pracovat nejen jako s nástroji, ale také s nosiči specifické estetiky. Totéž platí pro počítačové programy určené ke generování nebo postprodukci obrazu, jejichž ovládnutí není v rámci oboru vlastním cílem, ale předpokladem autonomní umělecké tvorby.

Klíčové výsledky učení

Absolventi magisterského stupně prohlubují kompetence v rámci své specializace v návaznosti na definování individuálního tvůrčího programu. Směřují k samostatné umělecké praxi – dovedou vytvořit původní autorské dílo nesporné umělecké kvality, veřejně prezentovatelné. Reflektují aktuální vývoj oboru, jsou schopni pregnantně artikulovat svá východiska i tvůrčí záměry.

Profesní profil absolventů s příklady

Absolvent oboru Intermediální a digitální tvorba je výrazná osobnost s předpoklady prosadit se v oblasti provozu umění. Je zároveň vybaven kompetencemi k profesnímu uplatnění v příbuzných oborech, jako jsou např. kurátorství, výtvarná pedagogika, grafický design, komerční zpracování a postprodukce statického a dynamického digitálního obrazu aj. Absolvent oboru se dobře orientuje nejen v dějinách umění, základech estetiky a filosofie umění či aktuální kulturní produkci, ale také ve společenské a politické situaci. Jeho praxe je často zřetelně sociálně ukotvená. Ateliérový charakter studia s vysokým podílem konzultativní formy výuky vede absolventy k samostatnosti, k autonomnímu a aktivnímu přístupu.

Garant


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
ENAREntering the Art Worlden3PovinnýP - 13 / C1 - 13ano
M1EN-ZOborový ateliér navazující I - Environment - zimnícs18Povinnýzá,zkP - 39 / S - 195ano
CPZZ-ISeminář ke státní závěrečné zkoušce 1cs2PovinnýS - 26ano
2U2000-ZUmění po roce 2000cs4PovinnýzkP - 10 / S - 16ano
ATGDAktuální témata grafického designucs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
ANUPAnalýza umění performancecs2VolitelnýP - 26 / P - 26ano
2AINV/M-ZAngličtina B1 (zimní)en3Volitelnýzá,zkS - 52 / S - 52ano
2UPPV-M-ZAngličtina B2 (zimní)en3Volitelnýzá,zkS - 26 / S - 26ano
2AU-LAntropologie uměnícs3VolitelnýzkP - 54 / P - 54ne
ACHE20Architektura 20. stoletícs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
2A1956Around 1956: the Culture of the Mid Fiftiesen4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
ACP-LArt, Commerce, Poweren4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
2ACTArtists and Curators in Textsen4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
CESTY1Cesty k post-umělecké praxi 1cs2VolitelnýP - 12 / P - 12 / S - 4 / S - 4 / CPR - 4 / CPR - 4ano
DEDE2-ZDějiny designu 2 - zimnícs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
FEMS1Feminist Seminar 1en3VolitelnýP - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8ano
GPTSUGalerijní provoz a trh se současným uměním v praxics2VolitelnýP - 7 / P - 7 / S - 6 / S - 6ne
GENGame Enginesen3VolitelnýCp - 24 / Cp - 24ne
2KNM-ZKánon umění nových médií. The best of new media art 1cs3VolitelnýzkS - 26 / S - 26ano
HITECH1Malířský Hi-tech 1cs2VolitelnýP - 14 / P - 14 / EX - 6 / EX - 6 / C1 - 6 / C1 - 6ano
2USIM-INew Media Art 1cs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
KRIT1Praktický úvod do kritické teorie 1cs2VolitelnýS - 26 / S - 26ne
2PSUPsychologie uměnícs3Volitelnýzá,zkP - 26 / P - 26ano
RAIMRadical imaginationen3VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
1ZT-ZSound art a experimentální hudbacs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / ST - 13 / ST - 13ano
VUBAI-ZVýtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 1cs3VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
3DMDG3D Modeling for Digital Gamesen3VolitelnýCp - 32 / Cp - 32ano
1. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
M1EN-LOborový ateliér navazující I - Environment - letnícs18Povinnýzá,zkP - 39 / S - 195ano
CPZZ-IISeminář ke státní závěrečné zkoušce 2cs2PovinnýS - 26ano
TU-LTeorie a umění ve 20. století 1 - letnícs3PovinnýzkP - 26ano
2AINV/M-LAngličtina B1 (letní)en3Volitelnýzá,zkS - 52 / S - 52ano
2UPPV-M-LAngličtina B2 (letní)en3Volitelnýzá,zkS - 26 / S - 26ano
ATP3Applied Technology of Painting 3en3VolitelnýP - 8 / P - 8 / L - 18 / L - 18ano
1ZT-LAudio dílnacs2VolitelnýCPR - 26 / CPR - 26ano
CESTY2Cesty k post-umělecké praxi 2cs2VolitelnýP - 12 / P - 12 / S - 4 / S - 4 / CPR - 4 / CPR - 4ano
DEDE2-LDějiny designu 2 - letnícs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
DKPRDesign jako kritická praxecs4Volitelnýzá,zkP - 6 / P - 6 / K - 12 / K - 12 / S - 6 / S - 6 / VT - 15 / VT - 15ano
FEMS2Feminist Seminar 2en3VolitelnýP - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8ano
INFZD-LInformační zdroje pro studenty VUTcs1VolitelnýCPP - 13 / CPP - 13ano
2KNM-LKánon umění nových médií. The best of new media art 2cs3VolitelnýzkS - 26 / S - 26ano
KLAGRAFKlasická grafika: technologie - historie - praxecs2VolitelnýP - 16 / P - 16 / C1 - 10 / C1 - 10ne
HITECH2Malířský Hi-tech 2cs2VolitelnýK - 6 / K - 6 / C1 - 20 / C1 - 20ano
MTGIMysl, tělo, gesto, idea: podoby československého umění od 60. do počátku 90. letcs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
2USIM-IINew Media Art 2cs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
OK-LO kurátorství. Teorie a praxecs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
KRIT2Praktický úvod do kritické teorie 2cs2VolitelnýS - 26 / S - 26ne
PROPRPříroda po příroděcs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
SODMSound Design and Masteringen3VolitelnýK - 13 / K - 13 / CPR - 13 / CPR - 13ano
STUPStudia performancecs2VolitelnýP - 26 / P - 26ano
2SACA-LSubversive Art, Collusive Art en4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
TAIF2The Art of Interpreting Film 2en4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 26 / S - 26ano
TPTCHPTraditional printmaking techniques: context – history – praxisen3VolitelnýP - 8 / P - 8 / CPR - 10 / CPR - 10 / EX - 8 / EX - 8ano
UA-LUmění – architekturacs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
2U2000-LUmění po roce 2000 (seminář)cs2VolitelnýS - 13 / S - 13ne
2USPUmění spoluprácecs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ne
UMFPUmění ve veřejném prostoru. Mecenáš, funkce, percepcecs2VolitelnýP - 26 / P - 26ano
VAMMVizuální antropologie a její přesahy k současnému uměnícs3VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
VUBAII-LVýtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 2cs3VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
2. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
M2EN-ZOborový ateliér navazující II - Environment - zimnícs15PovinnýS - 195ano
SSZZSeminář ke státní závěrečné zkoušce 3cs5PovinnýK - 9 / S - 4ano
TU-ZTeorie a umění ve 20. století 2 - zimnícs3PovinnýzkP - 26ano
ATGDAktuální témata grafického designucs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
ANUPAnalýza umění performancecs2VolitelnýP - 26 / P - 26ano
2AINV/M-ZAngličtina B1 (zimní)en3Volitelnýzá,zkS - 52 / S - 52ano
2UPPV-M-ZAngličtina B2 (zimní)en3Volitelnýzá,zkS - 26 / S - 26ano
2AU-LAntropologie uměnícs3VolitelnýzkP - 54 / P - 54ne
ACHE20Architektura 20. stoletícs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
2A1956Around 1956: the Culture of the Mid Fiftiesen4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
ACP-LArt, Commerce, Poweren4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
2ACTArtists and Curators in Textsen4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
CESTY1Cesty k post-umělecké praxi 1cs2VolitelnýP - 12 / P - 12 / S - 4 / S - 4 / CPR - 4 / CPR - 4ano
DEDE2-ZDějiny designu 2 - zimnícs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
FEMS1Feminist Seminar 1en3VolitelnýP - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8ano
GPTSUGalerijní provoz a trh se současným uměním v praxics2VolitelnýP - 7 / P - 7 / S - 6 / S - 6ne
GENGame Enginesen3VolitelnýCp - 24 / Cp - 24ne
2KNM-ZKánon umění nových médií. The best of new media art 1cs3VolitelnýzkS - 26 / S - 26ano
HITECH1Malířský Hi-tech 1cs2VolitelnýP - 14 / P - 14 / EX - 6 / EX - 6 / C1 - 6 / C1 - 6ano
2USIM-INew Media Art 1cs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
KRIT1Praktický úvod do kritické teorie 1cs2VolitelnýS - 26 / S - 26ne
2PSUPsychologie uměnícs3Volitelnýzá,zkP - 26 / P - 26ano
RAIMRadical imaginationen3VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
1ZT-ZSound art a experimentální hudbacs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / ST - 13 / ST - 13ano
VUBAI-ZVýtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 1cs3VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
3DMDG3D Modeling for Digital Gamesen3VolitelnýCp - 32 / Cp - 32ano
2. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
DIPLMGRDiplomový seminář pro magistrycs5PovinnýK - 10 / S - 6ano
M2EN-LOborový ateliér navazující II - Environment - letnícs15PovinnýS - 195ano
SZK-PPraktická diplomová prácecs, en0Povinný - 13ano
2AINV/M-LAngličtina B1 (letní)en3Volitelnýzá,zkS - 52 / S - 52ano
2UPPV-M-LAngličtina B2 (letní)en3Volitelnýzá,zkS - 26 / S - 26ano
ATP3Applied Technology of Painting 3en3VolitelnýP - 8 / P - 8 / L - 18 / L - 18ano
1ZT-LAudio dílnacs2VolitelnýCPR - 26 / CPR - 26ano
CESTY2Cesty k post-umělecké praxi 2cs2VolitelnýP - 12 / P - 12 / S - 4 / S - 4 / CPR - 4 / CPR - 4ano
DEDE2-LDějiny designu 2 - letnícs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
DKPRDesign jako kritická praxecs4Volitelnýzá,zkP - 6 / P - 6 / K - 12 / K - 12 / S - 6 / S - 6 / VT - 15 / VT - 15ano
FEMS2Feminist Seminar 2en3VolitelnýP - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8ano
INFZD-LInformační zdroje pro studenty VUTcs1VolitelnýCPP - 13 / CPP - 13ano
2KNM-LKánon umění nových médií. The best of new media art 2cs3VolitelnýzkS - 26 / S - 26ano
KLAGRAFKlasická grafika: technologie - historie - praxecs2VolitelnýP - 16 / P - 16 / C1 - 10 / C1 - 10ne
HITECH2Malířský Hi-tech 2cs2VolitelnýK - 6 / K - 6 / C1 - 20 / C1 - 20ano
MTGIMysl, tělo, gesto, idea: podoby československého umění od 60. do počátku 90. letcs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
2USIM-IINew Media Art 2cs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
OK-LO kurátorství. Teorie a praxecs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
KRIT2Praktický úvod do kritické teorie 2cs2VolitelnýS - 26 / S - 26ne
PROPRPříroda po příroděcs2VolitelnýP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
SODMSound Design and Masteringen3VolitelnýK - 13 / K - 13 / CPR - 13 / CPR - 13ano
STUPStudia performancecs2VolitelnýP - 26 / P - 26ano
2SACA-LSubversive Art, Collusive Art en4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ne
TAIF2The Art of Interpreting Film 2en4VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 26 / S - 26ano
TPTCHPTraditional printmaking techniques: context – history – praxisen3VolitelnýP - 8 / P - 8 / CPR - 10 / CPR - 10 / EX - 8 / EX - 8ano
UA-LUmění – architekturacs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ano
2U2000-LUmění po roce 2000 (seminář)cs2VolitelnýS - 13 / S - 13ne
2USPUmění spoluprácecs3VolitelnýzkP - 26 / P - 26ne
UMFPUmění ve veřejném prostoru. Mecenáš, funkce, percepcecs2VolitelnýP - 26 / P - 26ano
VAMMVizuální antropologie a její přesahy k současnému uměnícs3VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano
VUBAII-LVýtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 2cs3VolitelnýzkP - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13ano