Detail předmětu

Oborový ateliér navazující II - Environment - zimní

FaVU-M2EN-ZAk. rok: 2020/2021

Předmět se soustředí na individuální dlouhodobé projekty studentů a na realizaci uměleckého výzkumu, které vyústí v magisterské diplomové práci. Pomáhá jim volit a užívat adekvátní prostředky vyjádření. Kritická diskuze o studenty vymezených tématech povede k uplatnění vhodného teoretického rámce práce a k prostředkování souvisejících projevů v současném umění v Čechách a v zahraničí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V zimním semestru druhého ročníku magisterského stupně studenti realizují individuálně zvolený umělecký výzkum. Jsou schopni svobodně volit a užívat media vlastní práce. Mají povědomí o teoriích v souvislosti se svou tvorbou. Konfrontují se s příbuznými uměleckými projevy. Jsou připraveni k magisterské práci.

Prerekvizity

Studenti se projevují jako výrazné autorské osobnosti, mají za sebou zkušenosti z uměleckých i výstavních projektů. Kriticky zhodnocují nejen svou práci, ale i kontext prezentace.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Ateliérová práce, prezentace, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury



Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je nutné odevzdat ateliérové práce, podílet se na společné výstavě, editovat portfolio vlastní tvorby. 80% účast na výuce je samozřejmou nutností pro absolvování.

Osnovy výuky

1. Umělecký výzkum, rozvíjení diplomové práce, řešení adekvátní prezentace
Ateliérovou práci průběžně doplňují konzultace v rámci ateliéru i s externisty, přednášky, návštěvy výstav, exkurze do institucí v souvislosti s řešenými problémy.
Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících s individuálními autorskými projekty.

Učební cíle

Rozvíjení dlouhodobého uměleckého záměru; realizace uměleckého výzkumu; uvědomělá volba a užívání medií; formulování otázek v souvislosti s prací, diskuze; orientace v kulturním dění současnosti ve vztahu k historii a k mimouměleckým oblastem.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Odevzdání ateliérových prací, účast na výuce, komunikace o přehledu v kulturním dění.

Základní literatura

ARMLEDER, J. et al., Voids A Retrospective. Paris: Centre Pompidou, 2009.
BALDRÁN, Z., HAVRÁNEK, V. (ed) Atlas Transformace. Praha: Tranzit, 2009.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship. London : Verso, 2012.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DEUTCHE, R. Umění a veřejný prostor. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 145–173.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii). Praha: Fra, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KRAUSS, R. Sochařství v rozšíreném poli. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 66–72.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
KWON, M. Jedno místo za druhým. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 173–205.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MARCUS, G. Stopy rtěnky, //tajná historie dvacátého století//. Votobia, 1998.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
MITCHEL W. Placing Words, Symbols, Space, and the City. Cambridge: The MIT Press, 2005.
MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
PIOTROWSKY, P. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books, 2009.
PIOTROWSKY, P. Prostorový obrat aneb horizontální dějiny umění. In Umění LVI. 2008, č. 5, s. 378–383.
POSPISZYL, T. Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2005.
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM magisterský navazující

    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

195 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.