Detail předmětu
Základy managementu kvality a životního prostředí
FSI-BMK-KAk. rok: 2018/2019
Předmět "Základy managementu kvality a životního prostředí" seznámí studenty základy principů podnikové ekonomiky a podniku jako organizace v kontextu se základními požadavky na systém managementu jakosti (ČSN EN ISO 9001) a systém managementu orientovaného na životní prostředí (ČSN EN ISO 14001). Studenti pochopí zásady procesního přístupu v rámci systému managementu kvality a význam principu neustálého zlepšování procesů a základy řízení dopadů svých činností, výrobků a služeb na životní prostředí v souladu s environmentální politikou a cíli podniku.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- rizika z pohledu zajišťování kvality produktu (výrobku nebo služby),
- významu principu neustálého zlepšování procesů na snižování rizik a
- potřeby řízení dopadů svých činností, výrobků a služeb na životní prostředí.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Fiala, A. a kol. : Management jakosti s podporou norem ISO 9000:2000. Verlag Dashöfer, Praha, 2000 – 2006
Janíček, L. a kol: Evropská unie – instituce, ekonomická, bezpečnostní a sociální politika. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-819-8
Janků, M.: Evropská unie – právní system evropských společenství. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-806-6
Mizuno, S.: Řízení jakosti. Victoria Publishing, Praha, 1992
Nařízení vlády Soubor předpisů uveřejněných ve sbírce zákonů, jimiž jsou upraveny postupy posuzování shody pro skupiny výrobků nebo jejich vlastností.
Nenadál, J. a kol.: Moderní management jakosti. Management Press, Praha, 2008
Zákon č. 22/1997 Sb. (aktuální znění) O technických požadavcích na výrobky
Doporučená literatura
JURAN, J. M.; GRYNA F. M.: Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988
KETTUNEN, J.: Essays on strategic management and quality assurance; OULU 2009; ACTA UNIVERSITATIS OULUENSIS C Technica 329; pp. 44; ISBN 978-951-42-9178-
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Konzultace
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Dimenze kvality. Orientace na zákazníka
3. Orientace na procesy a jejich řízení
4. Sedm základních nástrojů managementu kvality
5. Sedm nových nástrojů managementu kvality
6. Výklad norem řady ISO 9000
7. Výklad norem řady ISO 9000 - dokončení
8. Význam managementu životního prostředí
9. Posuzování dopadu podnikových procesů na životní prostředí
10. Výklad norem řady ISO 14000
11. Výklad norem řady ISO 14000 - dokončení
12. Proces neustálého zlepšování
13. Prezentace a obhájení semestrálních prací