Detail předmětu
Úvod do filosofie umění - letní
FaVU-1UFIL-LAk. rok: 2018/2019
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a tématy filosofické reflexe umění. Podání látky je založeno na kombinaci historického a problémového přístupu: Různé varianty odpovědí na otázku „co je to umění?“, které se objevily v dějinách evropského myšlení, jsou zkoumány jak v dějinné perspektivě, tak s ohledem na současnost. Kurz je tvořen několika tematickými okruhy, např. umění jako mimésis; umění a estetika; umění jako exprese; umění jako forma; umění jako znak a struktura; moderna – avantgarda – neoavantgarda – postmoderna; debata o definici umění ve 2. pol. 20. století.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent kursu by měl být schopen vyložit nejvlivnější filosofické koncepce umělecké tvorby, rozumět základním pojmům filosofie umění a dokázat je zařadit do celkového rámce dějin umění a jeho teoretické reflexe.
Prerekvizity
Základní orientace v dějinách (zejména moderního) umění, povšechný přehled o hlavních obdobích a jménech evropské filosofie, absolvování předcházejícího kursu Úvod do filosofie umění I. - zimní.
- povinná prerekvizita
Doporučená nebo povinná literatura
Gordon GRAHAM, Filosofie umění, Brno: Barrister & Principal 2000
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Jaroslav VOLEK, Kapitoly z dějin estetiky. Od antiky k počátku XX. století, Praha: Panton 1969
Mario PERNIOLA, Estetika 20. století, Praha: Karolinum 2000
Vlastimil ZUSKA, Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny, Praha: Triton 2001
Noël CARROLL, Philosophy of Art. A Contemporary Introduction, Londýn: Routledge 1999
Jacques RANCIÈRE, „Estetická revoluce a její důsledky, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia, Brno: Barrister & Principal 2010, http://ulozto.cz/xiJ4RBS/ranciere-esteticka-revoluce-a-jeji-dusledky-pdf
Peter BÜRGER, „Negace autonomie umění v avantgardě“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2007, č. 1–2, http://ulozto.cz/xMpf4QW/buerger-negace-pdf
Boris GROYS, Gesamtkunstwerk Stalin, Praha: VVP AVU 2010, především kapitola 1, „Ruská avantgarda: skok přes pokrok“, http://ulozto.cz/xppQCcf/groys-ruska-avantgarda-pdf
Walter BENJAMIN, „Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti“, in: Dílo a jeho zdroj, Praha: Odeon 1979 nebo Literárněvědné studie I, Praha: OIKOYMENH 2009, http://ulozto.cz/xWRWWyJ/benjamin-umelecke-dilo-pdf
Walter BENJAMIN, „Malé dějiny fotografie“, in: Karel CÍSAŘ (ed.), Co je to fotografie, Praha: Herrmann & synové 2004
Walter BENJAMIN, „Autor jako producent“, in: Agesilaus Santander. Výbor z textů, Praha: Herrmann & synové 1998
Alexander ALBERRO – Blake STIMSON (eds.), Conceptual Art. A Critical Anthology, Cambridge, MA: MIT Press 1999, zejména následující texty z antologie: Sol LEWITT, „Paragraphs on Conceptual Art“; Sol LEWITT, „Sentences on Conceptual Art“; Lucy R. LIPPARD – John CHANDLER, „The Dematerialization of Art“; Joseph KOSUTH, „Art after Philosophy“, http://uloz.to/xFWnosv/ebooksclub-org-conceptual-art-a-critical-anthology-pdf
Rosalind KRAUSS, „Sochařství v rozšířeném poli“, in: Karel CÍSAŘ (ed.), Sochy v ulicích, Brno: Dům umění města Brna 2011, http://ulozto.cz/xssaW3b/krauss-socharstvi-v-rozsirenem-poli-pdf
Tomáš KULKA – Denis CIPORANOV (eds.), Co je to umění, Červený Kostelec: Mervart 2010
Nelson GOODMAN, Jazyky umění. Nástin teorie symbolů, Praha: Academia 2007
Terrence HAWKES, Strukturalismus a sémiotika, Brno: Host 1999
Jan MUKAŘOVSKÝ, „Umění jako sémiologický fakt“, in: Studie, sv. 1, Brno: Host 2007, http://uloz.to/xbvVNwK/mukarovsky-umeni-jako-semiologicky-fakt-pdf
Hans-Georg GADAMER, Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost, Praha: Triáda 2003 nebo Aktualita krásneho. Umenie ako hra, symbol a slavnosť, Bratislava: Archa 1995
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka je založena na kombinaci přednášek, zaměřených na obecné uvedení do látky, a společné četby kratších filosofických textů.
Způsob a kritéria hodnocení
Ústní zkouška.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
1. Umění jako výraz. Freud a psychoanalýza: charakteristika přístupu a aplikace na umění. Tolstoj a expresivismus.
2. Fenomenologie a umění. Seznámení s metodou fenomenologie: Husserl, Heidegger, Patočka. Fenomenologická filosofie umění.
3. Směry navazující na fenomenologii. Hermeneutika – Gadamer a rehabilitace pojetí umění jako mimésis. Existencialismus: Camus, Sartre.
4. Strukturalismus a estetika. Vznik a základní pojmy strukturalismu a sémiotiky: Peirce, Saussure. Ruský literární formalismus. Český strukturalismus: Mukařovský.
5. Avantgarda a estetika. Původ a dějiny pojmu avantgardy. Úsilí o splynutí umění a života vs. estetická autonomie. Benjamin, Adorno.
6. Moderní umění a formalismus. Bell: „signifikantní forma“. Greenbergovo pojetí modernismu a avantgardy.
7. Analytická filosofie a umění. Seznámení se základními východisky analytické filosofie – Wittgenstein. Debata o definici umění v poválečné analytické estetice: antiesencialismus vs. institucionalismus. Goodman a umění jako symbol.
8. Konceptualismus a snahy o vykročení umění směrem k filosofii. LeWitt, Kostuh, Art & Language, Lippard. Kritika estetické koncepce umění. Dematerializace, deskilling.
9. Poválečný západní marxismus a umění. Frankfurtská škola: Adorno, Marcuse, Bürger. Althusser. Teorie situacionismu.
10. Poststrukturalistická filosofie a kritika moderního pojetí umění. Základní myšlenky a postavy poststrukturalismu: Lacan, Barthes, Foucault.
11. Postmodernismus ve filosofii a v umění. Lyotard: postmoderno a estetika neprezentovatelného. Postmodernismus ve výtvarné kritice: Krauss, Crimp, Foster.
12. Filosofie a umění po postmoderně. Rancière, Badiou.
Cíl
Cílem kursu je seznámit studenty se základními pojmy, metodami a tématy filosofické reflexe umění.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Přednášky jsou nepovinné.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program bakalářský
obor APD , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AGD1 , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AGD2 , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AVI , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AEN , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AMU , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AFO , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor APE , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AIN , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor ATD , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM1 , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AS2 , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AKG , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM3 , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AS1 , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM2 , 2. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný