Detail předmětu
Vybrané metody zpravodajské analýzy Competitive Intelligence
FP-PvmzPAk. rok: 2020/2021
Předmět je zaměřen na problematiku vyhodnocování informací ze získaných dat, údajů a útržků informací z konkurenčního prostředí specializovaným útvarem Competitive Intelligence daného podniku.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou znát moderní přístupy a metody získávání a vyhodnocení informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Studenti se seznámí se softwarovými nástroji užívanými v Competitive Intelligence.
Prerekvizity
Znalost základů organizace a manažerských funkcí podniku, základy práce na PC a znalost práce s Internetem.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Způsob a kritéria hodnocení
Zakončení předmětu:
Zápočet: vypracování semestrální práce..
Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zápočet: vypracování semestrální práce..
Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Osnovy výuky
1. Úvod
2. Definování zpravodajského problému
3. Vytvoření konceptuálního
4. Výběr vhodné metody
5. Rozklad a Vizualizace
6. Metody časové
7. Softwarová podpora analytické práce – 1. část
8. Softwarová podpora analytické práce – 2. část
9. Analýza zpochybnění
10. Organizace analytického týmu
11. Řešení konfliktů v analytickém týmu
12. Podpora rozhodování
13. Nové přístupy ke zpravodajské analýze
2. Definování zpravodajského problému
3. Vytvoření konceptuálního
4. Výběr vhodné metody
5. Rozklad a Vizualizace
6. Metody časové
7. Softwarová podpora analytické práce – 1. část
8. Softwarová podpora analytické práce – 2. část
9. Analýza zpochybnění
10. Organizace analytického týmu
11. Řešení konfliktů v analytickém týmu
12. Podpora rozhodování
13. Nové přístupy ke zpravodajské analýze
Učební cíle
Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního zpracování získaných údajů, dat a informací pomocí jednotlivých metod zpravodajské analýzy. Studenti by měli být schopni ze získaných informací vytvořit přidanou hodnotu a sestavit zpravodajskou zprávu sloužící jako podklad pro strategické rozhodování vrcholového vedení podniku.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Základní literatura
BARTES, F. Competitive Intelligence. VUT v Brně. Učební texty vysokých škol. Brno: CERM, a.s., 2012. ISBN 978-80-214-4613-7. (CS)
BARTES, F. Competitive Intelligence. Základ pro strategické rozhodování podniku. Ostrava: KEY Publishing, 2012. ISBN 978-80-7418-113-9. (CS)
BARTES, F. Competitive Intelligence. Základ pro strategické rozhodování podniku. Ostrava: KEY Publishing, 2012. ISBN 978-80-7418-113-9. (CS)
Doporučená literatura
CARR, M. M. Super Searchers on Competitive Intelligence: The online and offline secrets of TOP CI researchs.ISBN 0-910965-64-1. (CS)
FULD, L. M. The New Competitor Intelligence. The Complete Resource for Finding, Analyting, and Using Information about your Competitors. ISBN 0-471-58508-4. (CS)
FULD, L. M. The New Competitor Intelligence. The Complete Resource for Finding, Analyting, and Using Information about your Competitors. ISBN 0-471-58508-4. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod – terminologie zpravodajské analýzy (ZA), základní úkoly ZA, význam zpravodajství pro strategické řízení, definování zpravodajského procesu, základní metody ZA (dedukce, indukce, abdukce), porozumění povaze konkurence i konkurenčnímu prostředí, význam epistemologie pro ZA, příčiny zpravodajského selhání.
2. Definování zpravodajského problému – formulace problému, strategie podle úkolu, modelované paradigma, model cíle a jeho kombinace (generický, komponentní, kolaterální).
3. Vytvoření konceptuálního modelu – definice systému (strukturální, procesní a funkční model), mapy koncepce, procesní mapy, výběr generického modelu.
4. Výběr vhodné metody pro zpravodajskou analýzu, chyby při výběru metod.
5. Rozklad a Vizualizace - počáteční kontrolní seznam, zákaznický kontrolní seznam, myšlenkové mapy.
6. Metody časové analýzy – chronologie, tok událostí, matice událostí, vzorce chování.
7. Softwarová podpora analytické práce – 1. část.
8. Softwarová podpora analytické práce – 2. část.
9. Analýza zpochybnění
10. Organizace analytického týmu
11. Řešení konfliktů v analytickém týmu.
12. Podpora rozhodování (Komplexní správce, Tabulka rozhodnutí, Analýza silového pole, Pro a proti, chyby a opravy)
13. Nové přístupy ke zpravodajské analýze (Hybridní ZA).
2. Definování zpravodajského problému – formulace problému, strategie podle úkolu, modelované paradigma, model cíle a jeho kombinace (generický, komponentní, kolaterální).
3. Vytvoření konceptuálního modelu – definice systému (strukturální, procesní a funkční model), mapy koncepce, procesní mapy, výběr generického modelu.
4. Výběr vhodné metody pro zpravodajskou analýzu, chyby při výběru metod.
5. Rozklad a Vizualizace - počáteční kontrolní seznam, zákaznický kontrolní seznam, myšlenkové mapy.
6. Metody časové analýzy – chronologie, tok událostí, matice událostí, vzorce chování.
7. Softwarová podpora analytické práce – 1. část.
8. Softwarová podpora analytické práce – 2. část.
9. Analýza zpochybnění
10. Organizace analytického týmu
11. Řešení konfliktů v analytickém týmu.
12. Podpora rozhodování (Komplexní správce, Tabulka rozhodnutí, Analýza silového pole, Pro a proti, chyby a opravy)
13. Nové přístupy ke zpravodajské analýze (Hybridní ZA).