Detail předmětu

Výzkumné metody v ekonomii

FP-vmePAk. rok: 2019/2020

Studenti budou seznámeni cestou přednášek s metodologií výzkumné práce. Studenti si vyberou konkrétní výzkumný problém a v praxi provedou primární šetření. Po zpracování výzkumných výsledků do projektu, tento výzkumný projekt obhájí cestou prezentace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se naučí aplikovat výzkumné metody v praxi a uplatnit je v diplomové práci.

Prerekvizity

Studenti musí znát povést rešerše literatury.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

V předmětu budou použity přednášky a cvičení. V přednáškách bude použita klasická prezentace a tzv. "participants centered learning" přístup. Na cvičeních bude použita týmová práce, výzkum v terénu a prezentace výzkumných výsledků.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou hodnocení ve třech částech:
1. Hodnocení písemného projektu výzkumu - podmínka pro udělení zápočtu.
2. Hodnocení e-learningového kurzu k publikování - podmínka pro udělení zápočtu.
3. Vykonání testu - podmínka pro ukončení předmětu.

Osnovy výuky

1. Výzkum v ekonomii – vědecké myšlení, výzkumný proces a jeho návrh, časový návrh výzkumu, kritické faktory výzkumného procesu.
2. Stanovení stavu vědeckého poznání, vymezení výzkumných cílů a výzkumných otázek, literární rešerše, zdroje dat a jejich hodnocení.
3. Metody sběru dat v primárním výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní přístup. Metody výzkumné triangulace.
4. Metody sběru sekundárních dat. Panelová data, jejich charakteristika, limity, omezení.
5. Zpracování dat primárního výzkumu a jejich diskuse.
6. Zpracování dat sekundárního výzkumu a diskuse výzkumných výsledků.
7. Zpracování výzkumu do výzkumného projektu a příprava na prezentaci výzkumných výsledků ve vědeckých časopisech.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je naučit studenty aplikovat výzkumné metody v praxi. Druhým cílem je využít provedený výzkum v diplomové práci.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

V průběhu semestru bude výuka kontrolována po vykonání výzkumu v praxi a po provedení presentace.

Základní literatura

SAUNDERS, M., P. LEWIS a A. THORNHILL. Research methods for business students. 6th ed. Harlow: Pearson, c2012. ISBN 978-0-273-75075-8. (EN)
WONNACOTT, T. H. a R. J. WONNACOTT. Statistika pro obchod a hospodářství. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-09-0. (CS)
ŠIROKÝ, J. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3510-5 (CS)

Doporučená literatura

SURYNEK, A. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4.
PAVLICA, K. Sociální výzkum, podnik a management: průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Praha: Ekopress, 2000. ISBN 80-86119-25-4.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-UFRP-D , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program MGR-MEO magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, povinný
  • Program MGR-UFRP magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Věda a výzkum, jejich význam a funkce v řízení. Metodologie výzkumu v řízení.
2. Základy výzkumné práce v řízení. Výzkumné téma, idea, výzkumný problém a jeho formulace. Formulace hypotéz.
3.Etapy výzkumné činnosti. Plán výzkumu. Problematika výzkumného souboru.
4. Výzkumné metody a techniky v řízení, jejich třídění. Studium dokumentů jako výzkumná metoda. Kvantitativní a kvalitativní analýza dat.
5. Metoda pozorování v řízení. Druhy, charakteristiky, užití.
6. Metoda dotazování v řízení, její charakteristika, užití.
7. Metody experimentální v řízení. Druhy experimentu, realizace, vyhodnocování.
8. Metody měření (škálování, testy) v řízení.
9.Kvalitativně orientovaný výzkum,
10. Zpracování dat.
11. Zpracování výzkumných výsledků.
12. Prezentace výzkumných výsledků.
13. Etika ve výzkumné práci.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Výběr hodnocení výzkumného tématu.
2. Vytvoření plánu výzkumu.
3. Výběr výzkumných metod.
4. Výzkum v praxi.
5. Výzkum v praxi.
6. Prezentace výzkumu.
7. Prezentace výzkumu.