Detail předmětu

Výzkumné metody v ekonomii

FP-vmePAk. rok: 2019/2020

Studenti budou seznámeni cestou přednášek s metodologií výzkumné práce. Studenti si vyberou konkrétní výzkumný problém a v praxi provedou primární šetření. Po zpracování výzkumných výsledků do projektu, tento výzkumný projekt obhájí cestou prezentace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se naučí aplikovat výzkumné metody v praxi a uplatnit je v diplomové práci.

Prerekvizity

Studenti musí znát povést rešerše literatury.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

V předmětu budou použity přednášky a cvičení. V přednáškách bude použita klasická prezentace a tzv. "participants centered learning" přístup. Na cvičeních bude použita týmová práce, výzkum v terénu a prezentace výzkumných výsledků.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou hodnocení ve třech částech:
1. Hodnocení písemného projektu výzkumu - podmínka pro udělení zápočtu.
2. Hodnocení e-learningového kurzu k publikování - podmínka pro udělení zápočtu.
3. Vykonání testu - podmínka pro ukončení předmětu.

Osnovy výuky

1. Výzkum v ekonomii – vědecké myšlení, výzkumný proces a jeho návrh, časový návrh výzkumu, kritické faktory výzkumného procesu.
2. Stanovení stavu vědeckého poznání, vymezení výzkumných cílů a výzkumných otázek, literární rešerše, zdroje dat a jejich hodnocení.
3. Metody sběru dat v primárním výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní přístup. Metody výzkumné triangulace.
4. Metody sběru sekundárních dat. Panelová data, jejich charakteristika, limity, omezení.
5. Zpracování dat primárního výzkumu a jejich diskuse.
6. Zpracování dat sekundárního výzkumu a diskuse výzkumných výsledků.
7. Zpracování výzkumu do výzkumného projektu a příprava na prezentaci výzkumných výsledků ve vědeckých časopisech.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je naučit studenty aplikovat výzkumné metody v praxi. Druhým cílem je využít provedený výzkum v diplomové práci.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

V průběhu semestru bude výuka kontrolována po vykonání výzkumu v praxi a po provedení presentace.

Základní literatura

SAUNDERS, M., P. LEWIS a A. THORNHILL. Research methods for business students. 6th ed. Harlow: Pearson, c2012. ISBN 978-0-273-75075-8. (EN)
ŠIROKÝ, J. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3510-5 (CS)
WONNACOTT, T. H. a R. J. WONNACOTT. Statistika pro obchod a hospodářství. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-09-0. (CS)

Doporučená literatura

PAVLICA, K. Sociální výzkum, podnik a management: průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Praha: Ekopress, 2000. ISBN 80-86119-25-4.
SURYNEK, A. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-MEO magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-UFRP-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program MGR-UFRP magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Věda a výzkum, jejich význam a funkce v řízení. Metodologie výzkumu v řízení.
2. Základy výzkumné práce v řízení. Výzkumné téma, idea, výzkumný problém a jeho formulace. Formulace hypotéz.
3.Etapy výzkumné činnosti. Plán výzkumu. Problematika výzkumného souboru.
4. Výzkumné metody a techniky v řízení, jejich třídění. Studium dokumentů jako výzkumná metoda. Kvantitativní a kvalitativní analýza dat.
5. Metoda pozorování v řízení. Druhy, charakteristiky, užití.
6. Metoda dotazování v řízení, její charakteristika, užití.
7. Metody experimentální v řízení. Druhy experimentu, realizace, vyhodnocování.
8. Metody měření (škálování, testy) v řízení.
9.Kvalitativně orientovaný výzkum,
10. Zpracování dat.
11. Zpracování výzkumných výsledků.
12. Prezentace výzkumných výsledků.
13. Etika ve výzkumné práci.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Výběr hodnocení výzkumného tématu.
2. Vytvoření plánu výzkumu.
3. Výběr výzkumných metod.
4. Výzkum v praxi.
5. Výzkum v praxi.
6. Prezentace výzkumu.
7. Prezentace výzkumu.