Detail předmětu
Sociální komunikace
FAST-TY01Ak. rok: 2018/2019
Společnost, skupina a tým, obecná sociologie, evoluce komunikace, teorie komunikace, mezilidské a pracovní vztahy, moderní prezentace a komunikace, public relations, individuální a pracovní komunikace, komunikace v řízení, komunikace v managementu, komunikace s veřejností a s médii, moderní styly v komunikaci.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Cílem předmětu je získání informací o optimální mezilidské komunikaci, o komunikačních chybách, faulech a asertivní komunikaci.
Studenti získají znalosti v oblasti mezilidské komunikace, vyjednávání a řešení konfliktů.
Studenti budou schopni účelně uvažovat o svých verbálních i neverbálních projevech.
Studenti si připraví a přednesou veřejný projev (jako přípravu obhajoby diplomové práce), k němuž dostanou zpětnou vazbu.
Teoretické seznámení s aplikovanou psychologií, sociologií a teorií komunikace, orientace v základních pojmech.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Sociální psychologie a její místo v životě jednotlivce. Paměť, řeč a myšlení.
3. Metody psychologického a komunikačního výzkumu. Rozhovor, dotazník, anamnéza. Výchova a sebevýchova. Formování osobnosti v prostředí.
4. Osobnost, obecné otázky, struktura. Temperament a charakter. Typy osobnosti. Inteligence a intelekt.
5. Vývoj a formování osobnosti. Stadia vývoje osobnosti dle věku. Biologické a sociologické determinace osobnosti.
6. Učení, sociální učení jeho význam a druhy. Obecné zákony učení. problémy učení v praxi i v životě. Styly sociálního učení.
7. Stres a metody jeho zvládání. Duševní hygiena. přizpůsobovací mechanizmy.
8. Základní paradigmata sociologického myšlení. Sociologické pojmy. Společnost, organizace, skupina, kultura, sociální status.
9. Teorie komunikace. Aplikace na společnost, jednotlivce a budoucí životní dráhu.
10. Sociální struktura, sociální kontrola, socializace jednotlivce. Komunikace. Problém přežití ve společnosti.
11. Volba povolání jako životní sociální a komunikační problém. Výklad a interpretace sociálních jevů v profesním a osobním životě jednotlivce.
12. Rétorika a komunikace. Kvalita projevu. Zásady správného gramatického a rétorického projevu na veřejnosti.
13. Rozbor nejčastějších chyb v komunikaci na veřejnosti.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Kohoutek R.: Základy sociální psychologie. CERM, 1998.
Kohoutek R.: Základy užité psychologie. CERM, 2002.
Doporučená literatura
Fielden, J. S.: Principles of Business Communication. Macmillan Publishing Company, 1990.
Keller J.: Úvod do sociologie. SLON, 1997.
Kohoutek R., Štěpaník, J.: Psychologie a organizace řízení. CERM, 2000.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Sociální psychologie a její místo v životě jednotlivce. Paměť, řeč a myšlení.
3. Metody psychologického a komunikačního výzkumu. Rozhovor, dotazník, anamnéza. Výchova a sebevýchova. Formování osobnosti v prostředí.
4. Osobnost, obecné otázky, struktura. Temperament a charakter. Typy osobnosti. Inteligence a intelekt.
5. Vývoj a formování osobnosti. Stadia vývoje osobnosti dle věku. Biologické a sociologické determinace osobnosti.
6. Učení, sociální učení jeho význam a druhy. Obecné zákony učení. problémy učení v praxi i v životě. Styly sociálního učení.
7. Stres a metody jeho zvládání. Duševní hygiena. přizpůsobovací mechanizmy.
8. Základní paradigmata sociologického myšlení. Sociologické pojmy. Společnost, organizace, skupina, kultura, sociální status.
9. Teorie komunikace. Aplikace na společnost, jednotlivce a budoucí životní dráhu.
10. Sociální struktura, sociální kontrola, socializace jednotlivce. Komunikace. Problém přežití ve společnosti.
11. Volba povolání jako životní sociální a komunikační problém. Výklad a interpretace sociálních jevů v profesním a osobním životě jednotlivce.
12. Rétorika a komunikace. Kvalita projevu. Zásady správného gramatického a rétorického projevu na veřejnosti.
13. Rozbor nejčastějších chyb v komunikaci na veřejnosti.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Principy empatie v komunikaci, skupinová aktivita.
3. Sociální stereotypy a zvláště efekt prvního dojmu, skupinová aktivita.
4. Příprava motivačního dopisu, životopisu a situace pracovního pohovoru.
5. Přednes referátů studentů.
6. Přednes referátů studentů.