Detail předmětu
Počítačové modelování - Alias Design
FSI-YPAAk. rok: 2018/2019
Studenti uplatní své předchozí znalosti plošného modelování v Rhinoceros 3D a rozšíří je o techniky CAS (computer aided styling). Seznámí se s postupy práce využívanými při přechodu od uměleckého ztvárnění koncepčních návrhů pomocí digitální kresby až po vytvoření kvalitního plošného modelu vhodného pro další výrobní zpracování.
Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
TICKOO S., Learning Autodesk Alias Design 2010, CADCIM Technologies, ISBN: 1932709762 (EN)
Doporučená literatura
Sham Tickoo. Learning Autodesk Alias Design 2016, 5th Edition. 726 pages. CADCIM Technologies (August 11, 2015). ISBN-10: 194268911X (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Seznámení s kreslícím prostředím Autodesk Alias, typy Canvasů, práce s rastrovými hladinami Canvas Layer editor, nastavení kreslících nástrojů vytvoření uživatelsky modifikovaných nástrojů a vložení nástrojové lišty, využití podkladového obrázku/skici, nástroje pro digitální kresbu.
3. 2D prvky - křivky, jejich vytváření, třídy křivek, nástroje span body, blend, align, transform CV, křivostní analýza, tvorba 2D grafiky na základě podkladové skici.
4. Plochy – tvorba plochy z křivek, funkce draft, skin, transform CV u ploch, align ploch, analýzy křivosti ploch, highlight, kontrola kvality napojení ploch.
5. Topologie povrchu – segmentování, jak vzniká, ořezaná a neořezaná plocha, ostrý model, jednoduché blend přechody, rádius, chord.
6. Typické řešení segmentace – systém skladby stříhaných a nestříhaných ploch, přechod z ostrého modelu na model s blend přechody a rádiusy.
7. Typické řešení segmentace – příklady řešení: souběh rádiusů, kufrový roh.
8. Typické řešení segmentace – příklady řešení: Y souběh ploch, vrchlík rotační plochy.
9. - 12. Práce na zadaném úkolu pro komplexní procvičení získaných dovedností. Studenti samostatně pracují na modifikaci nebo dokončení zadaných podkladových dat. Jedná se například o části exteriéru automobilu: víčko nádrže, zadní krytka ostřikovače, střecha s přechody na čelní a zadní sklo
apod.
13. Závěrečný test znalostí plošného modelování a používání Autodesk Alias.