Detail předmětu
Finance Services Center Management
FP-fscmPAk. rok: 2017/2018
Kurz je zaměřen na specifika řízení Center sdílených služeb (SSC): základní koncept, projektové řízení, fáze převodu, procesní dokumentace, účetnictví, mezinárodní účetní standardy, dodavatelské účty, odběratelské účty, přenos znalostí, zlepšování obchodních procesů, podnikové hodnoty a kultura a měkké dovednosti (soft skills).
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
2
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Po absolvování předmětu bude student chápat a schopen vysvětlit centralizaci procesů, jako způsob podpory v mezinárodní ekonomice. Má představu a umí vysvětlit projektové řízení aplikované v centrech sdílených služeb. Zná základy procesní dokumentace, díky propojení CZ GAAP systému a mezinárodních účetních systému (IFRS). Zná nejdůležitější dovednosti vyžadované v centrech sdílených služeb.
Prerekvizity
Znalost účetnictví a financí podniku, schopnost pracovat s tabulkovým programem Microsoft Excel.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou seminářů, zaměřených na řešení rozhodujících úkolů a financování center sdílených služeb. Výuka bude kombinací teoretických znalostí, osvědčených postupů a simulace obchodních her.
Způsob a kritéria hodnocení
Předmět je klasifikován dle stupnice ECTS. Student bude plnit dílčí úkoly zpravidla formou řešení týmových případových studií, které budou hodnoceny na konci každého semináře. Konečná známka je určena na základě celkového počtu bodů získaného za plnění dílčích úkolů během semestru.
Osnovy výuky
Koncept center sdílených služeb, projektový management, procesní dokumentace, přenos znalostí, zavedení mezinárodních standardů účetních vykazování (IFRS); proces neustálého zlepšování; podnikové hodnoty a kultura; měkké dovednosti.
Učební cíle
Hlavní cíl předmětu je prezentovat koncept center sdílených služeb a jeho klíčové prvky se zaměřením na finanční management.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních je povinná a je vyžadována aktivní účast studentů. Kontroluje se plněním samostatných úkolů ve výuce a prezenční listinou.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní témata seminářů jsou následující:
1. Koncept center sdílených služeb – centralizace procesů jako způsobu řízení oddělení podpory v globální ekonomice. Přehled hlavních faktorů a důsledků SSC pro korporace.
2. Projektové řízení aplikované v centrech sdílených služeb – vybrané případy z praxe, program management, řízení projektů, řízení rizik, finanční přehled a uzavření projektů.
3. Přehled celkového přechodu – plánování a řízení přechodů podnikových procesů z klientů na centrální umístění ve sdíleném servisním centru. Přehled hlavních pracovních postupů přechodu: konfigurace řešení, due diligence, řízení přenosu znalostí, řízení služeb, technologie a pracovní prostředí, Implementace a školení.
4. Hlavní vlastnosti a techniky používané pro dokumentaci procesu.
5. Přechod (cvičení) – aktivity při reálných zkušenostech se zaměřením na vypracování úkolů v oblasti přenosu znalostí od plánování, přes provedení, až po reporting a uzavření.
6. Účetnictví - řádný proces a propojení mezi GA GAAP a IFRS. Cíl účetní závěrky, základní prvky účetní závěrky a jejich porozumění.
7. Účetnictví – příkazy k úhradě, procesy v oblasti nákupu ve výrobní společnosti se zaměřením na účetní část procesů. Interakce s jinými odděleními, pracovní postupy, kontakt se zákazníky, kontakt s dodavateli.
8. Účetnictví – měsíční uzávěrka, časový rozvrh měsíční uzávěrky a činnosti s tím spojené, ostatní měsíční činnosti finančního oddělení, uzávěrka na konci roku, časový harmonogram, prvky účetní závěrky, účel účetní závěrky, finanční audit.
9. Zlepšení obchodních procesů – neustálé zlepšování a obchodní hry.
10. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
11. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
12. Podnikové hodnoty a kultura – vnitřní pohled na klíčové hodnoty vysoce angažovaných a úspěšných společností, abychom zjistili, co je jejich klíčem k úspěchu, v co věří a jak fungují.
13. Měkké dovednosti – přehled hlavních dovedností požadovaných v SSC, vedoucí k uvědomění vlastních nedostatků a možností osobního rozvoje.
14. Shrnutí semestru – závěr, přehled naučených znalostí a dovedností, zpětná vazba od studentů.
1. Koncept center sdílených služeb – centralizace procesů jako způsobu řízení oddělení podpory v globální ekonomice. Přehled hlavních faktorů a důsledků SSC pro korporace.
2. Projektové řízení aplikované v centrech sdílených služeb – vybrané případy z praxe, program management, řízení projektů, řízení rizik, finanční přehled a uzavření projektů.
3. Přehled celkového přechodu – plánování a řízení přechodů podnikových procesů z klientů na centrální umístění ve sdíleném servisním centru. Přehled hlavních pracovních postupů přechodu: konfigurace řešení, due diligence, řízení přenosu znalostí, řízení služeb, technologie a pracovní prostředí, Implementace a školení.
4. Hlavní vlastnosti a techniky používané pro dokumentaci procesu.
5. Přechod (cvičení) – aktivity při reálných zkušenostech se zaměřením na vypracování úkolů v oblasti přenosu znalostí od plánování, přes provedení, až po reporting a uzavření.
6. Účetnictví - řádný proces a propojení mezi GA GAAP a IFRS. Cíl účetní závěrky, základní prvky účetní závěrky a jejich porozumění.
7. Účetnictví – příkazy k úhradě, procesy v oblasti nákupu ve výrobní společnosti se zaměřením na účetní část procesů. Interakce s jinými odděleními, pracovní postupy, kontakt se zákazníky, kontakt s dodavateli.
8. Účetnictví – měsíční uzávěrka, časový rozvrh měsíční uzávěrky a činnosti s tím spojené, ostatní měsíční činnosti finančního oddělení, uzávěrka na konci roku, časový harmonogram, prvky účetní závěrky, účel účetní závěrky, finanční audit.
9. Zlepšení obchodních procesů – neustálé zlepšování a obchodní hry.
10. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
11. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
12. Podnikové hodnoty a kultura – vnitřní pohled na klíčové hodnoty vysoce angažovaných a úspěšných společností, abychom zjistili, co je jejich klíčem k úspěchu, v co věří a jak fungují.
13. Měkké dovednosti – přehled hlavních dovedností požadovaných v SSC, vedoucí k uvědomění vlastních nedostatků a možností osobního rozvoje.
14. Shrnutí semestru – závěr, přehled naučených znalostí a dovedností, zpětná vazba od studentů.