Bachelor's Thesis

Measuring the power of IC-engines

Final Thesis 1.84 MB

Author of thesis: Ing. Vojtěch Adamec

Acad. year: 2019/2020

Supervisor: prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D.

Reviewer: Ing. Pavel Ramík

Abstract:

This bachelor thesis deals with topic measuring the power and the torque of internal combustion engines on chassis dynamometer. The aim of the thesis was to show advantages and disadvantages of different types of dynamometers, to make review of standards for measuring power on chassis dynamometer, effect of atmospheric conditions, resistances and slippage. Thesis also describes evolution, different designs of chassis dynamometers, effect of roller diameter to rolling resistance and deformation of tire, suitable types of dynamometers for chassis dynamometer, equipment of testing room, modes of operating and differences between static and dynamic power testing. In the end I have made prediction of incoming development devices of this type with regard to evolution of intelligent chassis control systems and electric vehicles.

Keywords:

Dynamometer, chassis dynamometer, power, torque, driving resistance, correction factor

Date of defence

14.07.2020

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaAznamka

Grading

A

Process of defence

Student seznámil zkušební komisi s průběhem řešení, výsledky a závěry své závěrečné práce. V návaznosti na posudek oponenta zodpovídal následující otázky oponenta: 1) Je studentu známo, jaká zkouška je často označována anglickým termínem „Road Load“ (student ji v práci zmiňuje)? Jaké odpory jsou při ní simulovány? Hodnocení odpovědi: zodpovězeno 2) Má student alespoň rámcovou či řádovou představu o pořizovací ceně soudobých válcových vozidlových zkušeben? Hodnocení odpovědi: zodpovězeno Dále byly členy komise studentu položeny následující otázky: 3) Můžete v jednoduchosti nastínit, jak probíhala zkouška závodního automobilu? Hodnocení odpovědi: zodpovězeno 4) Které všechny ztráty se změří při měření na válcovém dynamometru? Hodnocení odpovědi: zodpovězeno

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Engineering (B3S-P)

Field of study

Fundamentals of Mechanical Engineering (B-STI)

Composition of Committee

prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Lubomír Klimeš, Ph.D. (místopředseda)
Ing. David Svída, Ph.D. (člen)
Ing. Aleš Prokop, Ph.D. (člen)
Ing. Michal Janoušek, Ph.D. (člen)

Supervisor’s report
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D.

Zaměřením bakalářské práce byla problematika válcových dynamometrů se zaměřením pouze na jednu úzkou oblast, a to měření výkonu spalovacích motorů, název práce „Měření výkonu spalovacích motorů na válcovém dynamometru“. Text práce má 60 stran textu, což lze považovat za nadstandardní. Prací s podobnou tématikou již bylo zpracováno několik a toto zpracování patří k nejlepším a nejkomplexnějším.
Grafická úprava splňuje požadavky na technický text. Práce obsahuje všechny povinné části.
Student pracoval samostatně a práci pravidelně konzultoval. Práce byla negativně ovlivněna tím, že se student nemohl navštívit výrobní závod AVL Moravia, jak bylo původně plánováno. O řešenou problematiku měl zájem. Student k práci využil širokou škálu zdrojů zejména internetových a ty správně citoval.
Jeden ze správných závěrů je i poukázání na problematiku měření elektropohonů vozidel.

Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Display more

Grade proposed by supervisor: A

Reviewer’s report
Ing. Pavel Ramík

Bakalářská práce Vojtěcha Adamce přináší poměrně obsáhle a podrobně zpracovanou problematiku měření výkonu vozidel na válcových vozidlových dynamometrech. Možné i prakticky používané typy dynamometrů jsou v práci zpracovány poměrně vyčerpávajícím způsobem, včetně jejich charakteristik, specifických vlastností, výhod a nevýhod. Princip měřených výkonů, používané výkonové charakteristiky i prakticky používané způsoby měření jsou rovněž zpracovány velice přehledně, stejně jako problematika pasivních ztrát včetně jejich souvislosti s velikostí válců a používaných metod korekce výkonu. Závěr práce a v něm obsažená vlastní hodnocení studenta týkající se výhod nevýhod a dalšího vývoje válcových dynamometrů poměrně dobře vystihují současný stav i výhled do budoucna.

Práce je po formální stránce na velice dobré úrovni pouze s poměrně malým množstvím drobných pravopisných chyb. Práce je uspořádána logicky a přehledně a přináší podstatné skutečnosti ve zpracovávané oblasti. Úroveň technického vyjadřování studenta je na velice dobré úrovni. Cíle práce dané zadáním byly splněny v celém rozsahu, bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Topics for thesis defence:
  1. Má student alespoň rámcovou či řádovou představu o pořizovací ceně soudobých válcových vozidlových zkušeben?
  2. Je studentu známo, jaká zkouška je často označována anglickým termínem „Road Load“ (student ji v práci zmiňuje)? Jaké odpory jsou při ní simulovány?
Display more

Grade proposed by reviewer: A