Publication detail

Mathematical model of shock absorber in wheel suspension of vehicle

PRAŽÁK, F. MAZŮREK, I.

Original Title

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

Czech Title

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

English Title

Mathematical model of shock absorber in wheel suspension of vehicle

Type

conference paper

Language

cs

Original Abstract

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

Czech abstract

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

English abstract

A hydraulic shock absorber is one of the elements in a row of mechanical systems. At mathematical simulation mostly proper damping is calculated but other effects, as for example clearance, elasticity of filling or mounting, are neglected. Submitted diagnostic simulation model enables involving all of these situations. Its function was verified by checking of a real gas-liquid shock absorber by a shock absorber tester.

Keywords

Shock absorber; model; mathematical simulation; diagnostics

RIV year

2005

Released

06.09.2005

Publisher

Technická univerzita v Liberci

Location

Liberec

ISBN

80-7083-951-1

Book

Sborník mezinárodní XLVI. konference kateder částí a mechanizmů strojů

Pages from

283

Pages to

287

Pages count

5

BibTex


@inproceedings{BUT21136,
  author="František {Pražák} and Ivan {Mazůrek}",
  title="Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu",
  annote="Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.",
  address="Technická univerzita v Liberci",
  booktitle="Sborník mezinárodní XLVI. konference kateder částí a mechanizmů strojů",
  chapter="21136",
  institution="Technická univerzita v Liberci",
  year="2005",
  month="september",
  pages="283--287",
  publisher="Technická univerzita v Liberci",
  type="conference paper"
}