Detail publikace

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

PRAŽÁK, F. MAZŮREK, I.

Originální název

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

Český název

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

Typ

článek ve sborníku

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

Český abstrakt

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

Rok RIV

2005

Vydáno

06.09.2005

Nakladatel

Technická univerzita v Liberci

Místo

Liberec

ISBN

80-7083-951-1

Kniha

Sborník mezinárodní XLVI. konference kateder částí a mechanizmů strojů

Strany od

283

Strany do

287

Strany počet

5

BibTex


@inproceedings{BUT21136,
  author="František {Pražák} and Ivan {Mazůrek}",
  title="Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu",
  annote="Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.",
  address="Technická univerzita v Liberci",
  booktitle="Sborník mezinárodní XLVI. konference kateder částí a mechanizmů strojů",
  chapter="21136",
  institution="Technická univerzita v Liberci",
  year="2005",
  month="september",
  pages="283--287",
  publisher="Technická univerzita v Liberci",
  type="conference paper"
}