Publication detail

Určení místa původu interpretací české komorní hudby za pomoci technik Music Information Retrieval

Original Title

Určení místa původu interpretací české komorní hudby za pomoci technik Music Information Retrieval

Czech Title

Určení místa původu interpretací české komorní hudby za pomoci technik Music Information Retrieval

Language

cs

Original Abstract

Určování místa původu hudebních kompozicí lze zařadit do moderního pole výzkumu v oblasti zvané music information retrieval (MIR). Hudební interpretace jednoho díla v sobě nese různé autorské aspekty, které ovlivňují hudební charakter výsledné kompozice. Tyto aspekty mohou zahrnovat změny v rytmice, dynamice, barvě zvuku nebo tonalitě. Tento článek představuje nový přístup určování místa původu hudební interpretace založený na pokročilých metodách zpracování hudebního signálu a strojovém učení. Pro experimentální ověření navržené metodologie byla vytvořena databáze čítající celkem 35 různých interpretací skladby Leoše Janáčka, Smyčcový kvartet č. 1 „Kreutzerova sonáta“: IV. Con Moto - Adagio (9 interpretací vzniklých v Česku; 26 interpretací vzniklých mimo Česko). Následně byly natrénovaný matematické modely využívající algoritmu náhodných lesů. Při klasifikaci založené na parametrech barvy zvuku byla dosažena úspěšnost 97 %. Tato studie dokazuje schopnost MIR technik určovat místo původu interpretace s velmi vysokou úspěšností.

Czech abstract

Určování místa původu hudebních kompozicí lze zařadit do moderního pole výzkumu v oblasti zvané music information retrieval (MIR). Hudební interpretace jednoho díla v sobě nese různé autorské aspekty, které ovlivňují hudební charakter výsledné kompozice. Tyto aspekty mohou zahrnovat změny v rytmice, dynamice, barvě zvuku nebo tonalitě. Tento článek představuje nový přístup určování místa původu hudební interpretace založený na pokročilých metodách zpracování hudebního signálu a strojovém učení. Pro experimentální ověření navržené metodologie byla vytvořena databáze čítající celkem 35 různých interpretací skladby Leoše Janáčka, Smyčcový kvartet č. 1 „Kreutzerova sonáta“: IV. Con Moto - Adagio (9 interpretací vzniklých v Česku; 26 interpretací vzniklých mimo Česko). Následně byly natrénovaný matematické modely využívající algoritmu náhodných lesů. Při klasifikaci založené na parametrech barvy zvuku byla dosažena úspěšnost 97 %. Tato studie dokazuje schopnost MIR technik určovat místo původu interpretace s velmi vysokou úspěšností.

BibTex


@article{BUT149607,
  author="Tomáš {Kiska} and Vojtěch {Zvončák} and Ján {Mucha} and Jiří {Mekyska}",
  title="Určení místa původu interpretací české komorní hudby za pomoci technik Music Information Retrieval",
  annote="Určování místa původu hudebních kompozicí lze zařadit do moderního pole výzkumu v oblasti zvané music information retrieval (MIR). Hudební interpretace jednoho díla v sobě nese různé autorské aspekty, které ovlivňují hudební charakter výsledné kompozice. Tyto aspekty mohou zahrnovat změny v rytmice, dynamice, barvě zvuku nebo tonalitě. Tento článek představuje nový přístup určování místa původu hudební interpretace založený na pokročilých metodách zpracování hudebního signálu a strojovém učení. Pro experimentální ověření navržené metodologie byla vytvořena databáze čítající celkem 35 různých interpretací skladby Leoše Janáčka, Smyčcový kvartet č. 1 „Kreutzerova sonáta“: IV. Con Moto - Adagio (9 interpretací vzniklých v Česku; 26 interpretací vzniklých mimo Česko). Následně byly natrénovaný matematické modely využívající algoritmu náhodných lesů. Při klasifikaci založené na parametrech barvy zvuku byla dosažena úspěšnost 97 %. Tato studie dokazuje schopnost MIR technik určovat místo původu interpretace s velmi vysokou úspěšností.",
  chapter="149607",
  howpublished="online",
  number="4",
  volume="20",
  year="2018",
  month="august",
  pages="1--8",
  type="journal article"
}