VUT posiluje vazby se středními školami. Spolupracují na rozvoji STEM vzdělávání
Vysoké učení technické v Brně dlouhodobě usiluje o zvyšování zájmu o technické vzdělávání mezi středoškoláky. Aktivně proto spolupracuje se středními školami a pravidelně organizuje setkání, během nichž si zástupci středních škol a univerzity sdílí své zkušenosti a potřeby v oblasti vzdělávání.

Letošní fórum zástupců středních škol a VUT, které se uskutečnilo v červnu na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií, bylo věnováno čipům a polovodičovým technologiím. Ty patří nejen mezi strategické oblasti univerzity, ale i české průmyslové sféry, která v současnosti nabízí široké profesní uplatnění absolventům technických oborů.
Setkání zahájili rektor univerzity Ladislav Janíček a děkan FEKT Vladimír Aubrecht. Oba vyzdvihli důležitost vzdělávání ve STEM oborech a vzájemné spolupráce mezi středními školami a univerzitou. Následovala prezentace o Českém polovodičovém centru, které vzniklo na jaře, a představení partnerského programu pro školy. Ten je určený pro střední školy, které chtějí aktivně a intenzivně spolupracovat s VUT a propojovat své studenty a pedagogy s univerzitními odborníky.

Díky novému partnerskému programu uzavřelo VUT memorandum o spolupráci se šesti středními školami, se kterými se bude podílet na rozvoji vzdělávání v technických oborech. S dalšími třemi školami aktuálně probíhá jednání. „Jsme rádi, že školy mají zájem s námi spolupracovat. Jednotlivé stupně vzdělávání by neměly být od sebe oddělené, ale naopak propojené. O to se snažíme právě tímto krokem,“ vysvětlila koordinátorka programu Kateřina Hrozná.

Dalším z klíčových bodů programu bylo představení koncepce studijního programu pro učitele STEM oborů. Myšlenka totiž vzešla z podnětů, které zazněly na loňském setkání, a reflektuje nedostatek kvalitně technicky vzdělaných pedagogů. „Naším cílem je vychovávat učitele, kteří budou nejen odborně silní ve fyzice, případně informatice či matematice, ale zároveň dokážou studenty inspirovat k dalšímu studiu technických oborů. Příjemně mě překvapil velký zájem špičkových pedagogů a odborníků z VUT o aktivní zapojení do přípravy programu. Díky našemu těsnému propojení s průmyslovou praxí máme v Brně výjimečné zázemí pro vznik moderního a kvalitního učitelského vzdělávání,“ uvedl Vítězslav Máša, prorektor pro další vzdělávání a kvalitu VUT.

Důležitost studijního programu i to, že učitelé hrají stěžejní roli v rozhodování středoškoláků o jejich další studijní cestě, potvrdil také ředitel Gymnázia Křenová Miroslav Marek. „Ve chvíli, kdy máte skvělého a zapáleného učitele, je to v podstatě influencer a má moc ovlivnit rozhodování studentů. Z naší školy pokračuje mnoho absolventů na VUT a podle mě je to kvůli tomu, kdo u nás učí,“ vysvětlil.
Souběžně se setkáním zástupců středních škol a VUT probíhal také workshop pro pedagogy, kteří vyučují fyziku a odborné předměty, o tom, jak učit o polovodičích. Na závěr programu účastníci vyrazili na prohlídku laboratoří na Ústavu mikroelektroniky FEKT a do zábavní vědecké laboratoře Elektrikárium.


Autor | Mgr. Lenka Hubáčková |
---|---|
Publikováno | |
Odkaz | https://www.vut.cz/vut/f19528/d296008 |