STEAM Slam: Na FIT VUT se představily úspěšné středoškolské projekty
Fakulta informačních technologií VUT (FIT VUT) hostila na konci června STEAM Slam – přehlídku úspěšných středoškolských projektů v přírodovědných a technických oborech. Akci organizovalo JCMM a její součástí bylo také sdílení zkušeností mladých vědců s cestou k vysokoškolskému studiu a výzkumu, prohlídka moderních laboratoří FIT VUT nebo interaktivní přednáška o mozku a mysli. Digitální workshopy nabízel speciálně upravený kamion partnerské FabLab University.

Účastníky akce, kteří přijeli ze středních škol z celého Jihomoravského kraje, přivítal ředitel JCMM Miloš Šifalda, který vyzdvihl hravost a radost, která plyne z objevování a bádání. Úvodního slova se ujal také Miroslav Doupovec, matematik a prorektor pro studium Vysokého učení technického v Brně. „VUT pokrývá všechny tradiční technické obory, jako jsou strojařina, elektrotechnika, informatika, ale také architekturu a výtvarné umění. Pro studium nabízí nadstandardní podmínky a vybavení. Pokud se chcete přes prázdniny posunout v tom, co Vás zajímá, mohu také doporučit celou řadu letních škol na VUT, jako je například Letní škola IT pro holky právě na FIT, “ zmínil a poděkoval JCMM a městu Brnu za podporu studentů a vysokých škol.
V hlavní části programu akce prezentovali výsledky bádání zástupci STEAM klubů – středoškoláci a středoškolačky, kteří v uplynulém školním roce pracovali na dvanácti technických a přírodovědných tématech. V souladu se zkratkou STEAM (science, technology, engineering, arts, mathematics, pozn. red.) propojovali vědu, technologie, inženýrství, umění a matematiku při řešení reálných problémů.

Jeden z týmů zjišťoval, zda je umělá inteligence chytřejší než člověk. Další měl možnost poznat práci architektů z Kanceláře architekta města Brna, která má na starosti městské plánování. Došlo i na molekulární biologii a zkoumání patogenů, které přenášejí klíšťata nebo na představení výzkumu počítačové lingvistiky či dálkového průzkumu Země.
Hned šest STEAM klubů konzultovalo svůj projekt se školiteli na VUT. Na Ústavu konstruování Fakulty strojního inženýrství VUT (FSI VUT) se zaměřili na dvě témata: na prototypování dílů k modelům RC autíček s využitím 3D tisku a dále na mechaniku lidských kloubů. Na stejné fakultě, avšak na Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky zkoumal další tým možnosti využití 3D technologií, jako je skenování a tisk, v lékařské praxi. Na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT (FEKT VUT) školitelé provedli mladé badatele oblastmi biomedicínského inženýrství a designem moderní elektroniky. A konečně na Fakultě stavební VUT se zaměřili na budoucnost vodohospodářství, přehrad, čištění vody a ochrany před povodněmi.


Vysoká škola jako osobní výzva a k čemu je dobré SOČ
Součástí programu byla také panelová diskuze tří mladých vědců a jedné vědkyně, kteří působí na různých pracovištích VUT. Anton Firc z FIT VUT zkoumá dopad hlasových deepfakes na počítačovou bezpečnost. Karel Juřík, který působí na FEKT VUT, pracuje na vytvoření nízkotlakého zdroje plazmatu pro pohon satelitů na nízké oběžné dráze. Aleš Kraml z FSI VUT vytváří modely chování elektrických strojů v zatížení a zabývá se provázaností elektřiny, tepla a mechaniky. A výzkumem bioplastů produkovaných bakteriemi, jako alternativou obvyklých plastů, se zabývá Veronika Řeháková z Fakulty chemické VUT, která také přiblížila svou výzkumnou stáž v Malajsii.

Někteří panelisté uváděli, že hlubší zájem o obor, ve kterém se později prosadili, přišel až se závěrem střední školy nebo na vysoké škole. „Pro mě byla chemie osobní výzva, zda vůbec budu schopna něco takového vystudovat. Na začátku vysoké mi studium moc nešlo, ale pak mě to chytlo. Postupně jsem se zlepšovala, protože mě to začalo víc a víc bavit,“ uvedla Veronika Řeháková.
Přechod ze střední na vysokou školu hodnotili diskutující jako náročný. „Vysoká škola je náročná na sebeorganizaci času a úsilí. Je to jiný formát než znáte ze střední školy. Když to přeženu, tak půl roku se nic neděje a pak máte v krátkém období všechny zkoušky,“ přiblížil Karel Juřík a Veronika Řeháková dodala: „Na základce a střední jste trochu divní, když jste šprt, a na vysoké jste divní, když šprt nejste. Pohled na věc se tady otáčí.“

Důležitost seznámení s prostředím vysoké školy, kde by chtěl uchazeč studovat, vyzdvihl Anton Firc. „Až se budete rozhodovat, na kterou školu půjdete, určitě se tam běžte podívat. Uvidíte, jak se vám fakulta a město líbí, a hodně to prozradí, zda tam budete spokojeni.“
Dva z panelistů také měli zkušenosti se Středoškolskou odbornou činností (SOČ) na gymnáziu a shodli se, že jim tato aktivita přinesla důležité kontakty a poskytla cenný vhled do vysokoškolského prostředí.
"Prostřednictvím SOČ a STEAM klubů si mohou studenti středních škol vyzkoušet obory, o kterých si myslí, že by je mohly zajímat a ověřit si, zda tomu tak skutečně je. I zjištění, že něco není takové, jak se původně zdálo, je důležité a posune studenta k vyvolenému oboru," dodala Alena Hynková, odborná garantka JCMM pro SOČ a STEAM kluby.
Skoč do SOČ s JCMM!
JCMM se zaměřuje na podporu talentovaných studentů středních i vysokých škol a rozvoj vzdělávání v Jihomoravském kraji. Nabízí širokou škálu aktivit, jako jsou soutěže, workshopy, konference a projekty, které mají za cíl rozvíjet vědecké a inovační dovednosti u mladých lidí. Příkladem jsou STEAM kluby, podpora SOČ – soutěže středoškoláků v řešení odborných problémů nebo podpora studentů doktorských studijních programů přírodovědného a technického zaměření formou stipendijní soutěže Brno Ph.D. Talent. |

Související:
Shrnutí STEAM Slam na webu JCMM a také na Facebooku JCMM.
Talentovaní středoškolští studenti sdíleli zkušenosti na Konferenci Junior na FSI VUT.
Autor | Mgr. Petr Kubíček |
---|---|
Publikováno | |
Odkaz | https://www.vut.cz/vut/f19528/d295576 |