Detail publikace

Výuka prezentačních dovedností na technické univerzitě jako kompetence v informační společnosti

LINDR, J.

Originální název

Výuka prezentačních dovedností na technické univerzitě jako kompetence v informační společnosti

Anglický název

Teaching of presentation skills at a technical univesity as a competence in information society

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Moderní doba často označovaná jako informační společnost předpokládá všestrannou připravenost studentů do praxe. Je zřejmé, že úspěšné začlenění absolventů do profesního života vyžaduje kromě odbornosti také širokou univerzalitu. Dřívější důraz pouze na nutnost být nejlepší v oboru a porazit v konkurenci ostatní se nyní mění na schopnost disponovat všemi klíčovými kompetencemi, které praxe potřebuje. V kurikulu technické vysoké školy to znamená začlenění společenskovědních předmětů, které rozvíjejí např. soft-skills, cizí jazyky, prezentační dovednosti aj., neboť tyto dovednosti rozhodují o úspěšnosti v různých odvětvích praxe, což si ale studenti ne vždy uvědomují. Příspěvek pohlíží na zkušenosti s výukou předmětu Prezentační dovednosti na technické univerzitě. Na základě dotazníku jsou vyhodnocena některá kritéria, která vnímání významu předmětu ovlivňují, např. užitečnost, motivace, přínos pro budoucí praxi, přínos pro osobní rozvoj, orientace na kompetence, aktuálnost témat, rozmanitost a zajímavost výuky, obtížnost výuky, osobnost učitele, všeobecný rozvoj aj. Cílem výzkumu je zhodnotit přínos výuky, najít nejvýznamnější kritéria kvality výuky, která jsou pro studenty důležitá, a poodhalit vzájemné souvislosti mezi kritérii. Rozhodnutí, která kritéria nejvíce ovlivňují přínos, je obtížné stanovit a vyžaduje komplexnější posouzení. Popisné statistické zpracování údajů pomůže dospět ke zjištěním, co může zlepšit kvalitu výuky a co umožní lépe realizovat výuku tak, aby co nejvíce rozvinula potřebné rétorické, prezentační a komunikativní dovednosti studentů.

Anglický abstrakt

The modern age, often called “the information society”, expects general readiness of students to praxis. It becomes apparent that a successful integration of graduates into the professional life requires expertise and versatility. Earlier the emphasis was to be the best in the given branch and to beat others in competition. Nowadays this is changing into the ability to have all the key competences that praxis needs. In the curriculum of a technical university, it means integrating social science courses which develop e.g. soft-skills, foreign languages, presentation skills etc., because these skills often determine the success in different praxis branches but students are not always aware of it. The paper looks at the experience of teaching the course “Presentation Skills” at a technical university. Based on the questionnaire, some criteria that influence the perception of the importance of the course were evaluated, e.g. usefulness, motivation, benefits for future practice, benefit for personal development, focusing on competences, timeliness of topics, diversity and interest of education, difficulty of teaching, teacher’s personality, general development etc. The aim of research is to evaluate the benefits of education, to find the most important criteria of the quality of education that are important for students, and to reveal connections between criteria. Decisions which criteria affect benefit the most, it is difficult to determine, and complex analysis is necessary. Descriptive statistical data processing helps to determine what can improve the teaching quality and the teaching process in order to develop the necessary rhetoric, presentation and communicative skills of the students as much as possible.

Klíčová slova

Společenskovědní předměty, klíčové kompetence, prezentační dovednosti, kritéria kvality výuky, přínos výuky, univerzalita a odbornost

Klíčová slova v angličtině

Social science courses, key competences, presentation skills, criteria of teaching quality, teaching benefit, universality and expertise

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

10. 9. 2019

Nakladatel

TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-3353-3

Kniha

Vysokoškolská edukácia pre "digitálnu" spoločnosť a v "informačnej" spoločnosti. Časť 2: Vzdelávanie, zručnosti a trh práce

Číslo edice

1

Strany od

158

Strany do

164

Strany počet

6

BibTex

@inproceedings{BUT159083,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Výuka prezentačních dovedností na technické univerzitě jako kompetence v informační společnosti",
  booktitle="Vysokoškolská edukácia pre {"}digitálnu{"} spoločnosť a v {"}informačnej{"} spoločnosti. Časť 2: Vzdelávanie, zručnosti a trh práce",
  year="2019",
  number="1",
  pages="158--164",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-3353-3"
}