Detail publikace

Hledání ideálu dobré školy skrze efektivní sepětí všeobecnosti a odbornosti

LINDR, J.

Originální název

Hledání ideálu dobré školy skrze efektivní sepětí všeobecnosti a odbornosti

Anglický název

Finding the ideal of a goog school through effective connection of generality and expertise

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Moderní doba klade vysoké nároky na absolventy vysokých škol, aby uspěli v profesionální praxi, v pracovním zařazení a osobním životě. Univerzity je musejí k tomuto zařazení adekvátně připravit. Proto se vysoké školy snaží neustále zvyšovat efektivitu a kvalitu výuky. Vysoké školy se orientují na modernizaci vzdělávacího obsahu v souladu s pojmem "dobrá škola". Dobrá škola je taková, která naplňuje výukové cíle a zvyšuje úroveň svých vzdělávacích aktivit. Technické univerzity rozvíjejí nejen odborné kompetence, ale i všeobecné klíčové kompetence prostřednictvím společenskovědních předmětů a soft-skills. Příspěvek popisuje ideály všeobecného vzdělávání a rozebírá důvody, proč je užitečné věnovat pozornost společenskovědním předmětům. Příspěvek shrnuje zkušenosti s výukou vybraných společenskovědních předmětů na Fakultě stavební VUT v Brně. Sumarizuje, jak studenti hodnotí jejich výuku a v čem vidí jejich přínos. Spojení mezi odbornými a všeobecně vzdělávacími předměty naplňuje ideály profilu absolventa a zároveň se podílí na kultivaci osobnosti a humanizaci technického prostředí.

Anglický abstrakt

Modern time makes high demands on the graduates to succeed in professional praxis, in work employment and in personal life. Universities have to prepare them adequately. Therefore they permanently increase efficiency and teaching quality. Universities attempt to modernise the educational content in accordance with the concept of “a good school”. A good school is such a school which fills societal goals and increases the level of its educational activities. Technical universities can develop not only specialised competences but also general key competences through social studies and soft skills. The paper describes the ideals of general education and discusses reasons why it is useful to pay attention to social science subjects. It summarizes the teaching experience of selected social science subjects at the Faculty of Civil Engineering BUT. It evaluates how students assess them and where they see their contribution. Connection between specialised and general subjects fulfils the ideals of a graduate’s profile and participates in cultivation of personality and in humanization of technical environment as well.

Klíčová slova

Kurikulum, klíčové kompetence, odborné kompetence, dobrá škola, modernizace a efektivita, soft skills, společenskovědní předměty, všeobecnost a odbornost

Klíčová slova v angličtině

Curriculum, key competences, specialised competences, good school,modernisation and effectiveness, social science subjects, soft skills, generality and specialisation

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

30. 6. 2015

Nakladatel

STU Bratislava

Místo

Bratislava

ISBN

978-80-227-4431-7

Kniha

Úloha interdisciplinárného vzdelávania v humanizácii technického prostredia

Číslo edice

1

Strany od

65

Strany do

71

Strany počet

7

BibTex

@inproceedings{BUT120988,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Hledání ideálu dobré školy skrze efektivní sepětí všeobecnosti a odbornosti",
  booktitle="Úloha interdisciplinárného vzdelávania v humanizácii technického prostredia",
  year="2015",
  number="1",
  pages="65--71",
  publisher="STU Bratislava",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-4431-7"
}