Detail publikace

Skryté kurikulum ve vzdělávání jako možná cesta k pěstování hodnotového systému mládeže

LINDR, J.

Originální název

Skryté kurikulum ve vzdělávání jako možná cesta k pěstování hodnotového systému mládeže

Anglický název

Hidden curriculum as a potential way to grow or value system of youth

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Vzdělávání má v moderní době velký význam. Potřeba drţet ve školách krok s moderní dobou vede k odbornosti a připravenosti pro profesní ţivot. Kurikulum a v něm zakotvená idea všeobecného rozvoje studenta předpokládá zastoupení všech klíčových kompetencí, které vybaví absolventy nejen potřebnými vědomostmi a dovednostmi, ale také hodnotami k tomu, aby zvládli tempo společensko-profesního ţivota po odborné i lidské stránce. Součástí vzdělávání ve školách je téţ pěstování hodnotového systému studentů prostřednictvím afektivních cílů výuky a skrytého kurikula. Motivace, vnitřní seberealizace a touha po poznání společně s pěstováním citlivosti k získaným vědomostem, reagováním na ně a oceňováním jejich hodnoty ukazuje cestu, jak dosáhnout internalizace hodnot v charakteru studenta. Tento přístup je moţné aplikovat i v odborných předmětech zejména skrze budování vztahu studentů k předmětu.

Anglický abstrakt

Education has a great importance nowadays. The need of keeping pace with contemporary age leads to expertise and readiness for professional life. The curriculum and its idea of student's general development, anticipates a development of all key competences that equip graduates not only with knowledge and skills but also with values which they need to manage the high tempo of social and professional life from both the specialized and human position. Cultivating students' value system through the affective teaching goals and hidden curriculum is an important part of education. Motivation, inner self-realization and desire for knowledge together with sensitivity to obtained knowledge, response to it and understanding its value – they all show the way how to reach the internalization of values in student's character. It is also possible to apply the attitude to specialized subjects especially through the good relationship building between students and the subject.

Klíčová slova

Vzdělávání, kurikulum, moderní vyučování, hodnotový systém, skryté kurikulum, afektivní cíle výuky, všestranný rozvoj studenta, klíčové kompetence.

Klíčová slova v angličtině

Education, curriculum, modern education, value system, hidden curriculum, affective teaching goals, student's general development, key competences.

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

11. 9. 2013

Nakladatel

FVT TU Košice

Místo

Prešov

ISBN

978-80-553-1469-3

Kniha

K otázke hodnotového rozmeru technologického vzdelávania

Číslo edice

1

Strany od

114

Strany do

118

Strany počet

5

BibTex

@inproceedings{BUT112787,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Skryté kurikulum ve vzdělávání jako možná cesta k pěstování hodnotového systému mládeže",
  booktitle="K otázke hodnotového rozmeru technologického vzdelávania",
  year="2013",
  number="1",
  pages="114--118",
  publisher="FVT TU Košice",
  address="Prešov",
  isbn="978-80-553-1469-3"
}