Detail publikace

Všeobecné vzdělávání jako klíčová kompetence odborného studia?

LINDR, J.

Originální název

Všeobecné vzdělávání jako klíčová kompetence odborného studia?

Anglický název

General education as a key competence of specialsed studies?

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Moderní doba klade vysoké nároky. U absolventů je vyžadována plná odborná a všestranná připravenost a schopnost osvojit si všechny klíčové kompetence nezbytné pro úspěšné začlenění do pracovního a osobního života. V praxi se jedná pro školy jedná o obtížný úkol vybavit své absolventy všemi potřebnými znalostmi a dovednostmi. Propojení všeobecných kompetencí s odbornými vytváří dichotomii mezi všeobecností a odborností. Řešení tohoto vnitřního rouzporu vyžaduje nalezení křehké rovnováhy mezi všeobecným a odborným vzděláním v kurikulu vysokých škol, a to zejména technických. Integrace společenskovědních předmětů do učebních osnov fakulty je cesta, jak toho dosáhnout. Tento směr sice vede k úspěchu, ale taktéž s sebou přináší problémy, vize, výzvy a nové myšlenky, jakým způsobem se vydat na cestě k humanizaci, modernizaci a vyšší efektivnosti vzdělávání.

Anglický abstrakt

Modern time has high demands. It requires full professional expertise and knowledge readiness for graduates and the ability to acquire key competences necessary for successful integration into working and personal life. This implies a difficult task for schools to equip their graduates with all necessary knowledge and skills. Linking general competences with professional competences creates a dichotomy between generality and expertise. The solution of this internal conflict requires a delicate balance of proportionality between general and specialised education in tertiary schools, especially in technical ones. Integrating social sciences into the curriculum of the faculty is the way how to accomplish this. This leads to success but also problems, visions, challenges and new ideas about how to make way to humanism, modernisation and greater efficiency.

Klíčová slova

Kurikulum, kurikulární vize, společenskovědní předměty, vzdělávací koncepce, inovace, všeobecnost a odbornost, klíčové kompetence.

Klíčová slova v angličtině

Curriculum, Curricular vision, Social science subjects, Educational conception,Innovation, Generality and specialisation, Key competences.

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

26. 6. 2014

Nakladatel

SvF STU Bratislava

Místo

Bratislava

ISBN

978-80-227-4191-0

Kniha

Spoločensko-vedné aspekty znalostnej spoločnosti

Číslo edice

1

Strany od

70

Strany do

76

Strany počet

7

BibTex

@inproceedings{BUT112790,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Všeobecné vzdělávání jako klíčová kompetence odborného studia?",
  booktitle="Spoločensko-vedné aspekty znalostnej spoločnosti",
  year="2014",
  number="1",
  pages="70--76",
  publisher="SvF STU Bratislava",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-4191-0"
}