Detail předmětu

Přehled světových dějin umění 20. století od roku 1945

FaVU-1SDU-LAk. rok: 2010/2011

Předmět vyučuje v akad. roce 2009/2010 Mgr. Lenka Sýkorová

Přednáška podává přehled o uměleckých směrech, tendencích a osobnostech především malířství a sochařství druhého a třetího desetiletí 20. století v Evropě a USA. Postihuje tendenci expresívní, dadaistickou, surrealistickou. Fenomén "Pařížské školy". Art deco, umění diktatur.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Znalost osobností a fenoménů stanoveného období.

Prerekvizity

Základní znalost obecné historie a kultury.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet - test, zkouška - ústní pohovor nad neoznačeným obrazovým materiálem, který má student za povinnost zařadit, charakterizovat, případně přiblížit další díla daného umělce.

Osnovy výuky

1. Konstruktivní tendence, fenomén Bauhaus, kinetismus, ruská avantgarda,
2. Dadaismus, surrealismus a jejich rozšíření a vliv.
3. "Pařížská škola".
4. Expresívní tendence mezi válkami, "neue Sachlichkeit".
5. Neoklasicismus, art deco, umění diktatur - Itálie, Německo, SSSR.

Učební cíle

Schopnost orientovat se samostatně ve stanoveném období.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Gombrich, E., Příběh umění, Praha, 1992. (CS)
Foster, H.; Krauss R.; Bois, Y.-A.; Buchloh B. H. D., Umění po roce 1900, Praha 2007 (CS)
Haas, F., Architektura 20. století. Praha 1978 (CS)
Schapiro, M., Modern Art. 19th&20th Centuries. New York 1968 (CS)
Krauss,R., The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, Mass. 1985 (CS)
Lamač, M., Myšlenky moderních malířů. Praha 1989 (CS)
Fiedler, J.; Ackermann, U., Bauhaus, Kolín n. Rýnem 2006 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor ATD , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor APD , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AGD , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor APK , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AGR , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AEN , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AIN , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM2 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM3 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM1 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AS2 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AS1 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AMU , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AVI , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor APE , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Konstruktivní tendence, fenomén Bauhaus, kinetismus, ruská avantgarda,
2. Dadaismus, surrealismus a jejich rozšíření a vliv.
3. "Pařížská škola".
4. Expresívní tendence mezi válkami, "neue Sachlichkeit".
5. Neoklasicismus, art deco, umění diktatur - Itálie, Německo, SSSR.