Detail předmětu

Socioart pro bakaláře

FaVU-1SOA-ZAk. rok: 2010/2011

Předmět vyučuje v akad. roce 2010/2011 doc. Csaba Szalo, Ph. D.

Osou "koperníkovského zvratu" v umění je postava M. Duchampa. Kurs se odvíjí od poukazu na jeho dílo a (jím otevřenou) kognitivní, neprožitkovou, mimoestetickou orientaci umění. Sleduje projevy soudobého umění, které se zajímají o "sociálno", nebo experimentují s oblastí věd, zejména sociálních.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Kurs má povzbuzovat k "neuctivému nakládání" se specifickým materiálem
vědeckého myšlení, stejně jako jako k pozornému uvědomování si sociální
reality jako hmatatelné matérii, která láká k uchopování; přetváření,
grotesknímu, stejně jako vypjatému. Kurs mimo jiné obrací pozornost
k potenciálu vědění o společnosti shromážděného klasic.literaturou.

Prerekvizity

Nejsou (doporučena sociologie, sociologie kultury).

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Klasif. zápočet: referát (rešerše nebo projekt).

Osnovy výuky

3) Instrumentárium sociální intervence
Metody a techniky výzkumu (které používá mj. sociologie umění) jsou analyzovány jako možné výrazové prostředky konstrukce (socio-) artefaktů (tak socioart oplácí sociologii umění její vlídné zaobírání se uměním).
- pozorování zúčastněné/nezúčastněné (aktivní voayér a pasívní exhibicionista, Sartrovské etudy)
- introspekce, autopsie (sebereflexivní vědomí, meditace, kontemplace, deník), biografie
- rozhovor
- dotazník, konstrukce otázek
- analýza odpadu - sbírání a třídění nálezů, záznamy, transformace stop
- obsahová analýza -textových materiálů, (biografické a kvalitat.metody vůbec)
- statistika, demografické dokumenty, statistická ročenka a vůbec byrokracie
- longitudální výzkumy, (film a fotografie, technické prostředky k zaznamenávání proměn)
- experiment (behaviorální psychologie "krys a studentů")
- fáma, klepy, tichá pošta, peermédia
- garfinkeling -provokování experimentální situace
4) Pervertované podoby mimoumělecké tvořivosti
Mašíbl, obzvláštníci, (Blažek-Olmrová, Vladimír Borecký)
Kutilství, sběratelství (Soeffner, Dubuffet)
Subkultury a kontrakultury (Rozsak, Hebdige, Willis) Graffiti, Tetování (Finke)
BROUK, B.: Racionalizace spotřeby. Praha, Architektura ČSR, 1946
BROUK, B.: Lidé a věci. Praha 1947,

Učební cíle

I přes racionální, logické a intersubjektivní důrazy v pojednávání témat,
nejde o přednáškový kurs. Jeho hlavní funkcí je imaginativní ohmatávání
rozmanitých symbolických prostorů; v seminární části jsou konzultovány
studentské projekty. Výcvik v "přepínání diskursů" legitimuje souběžnou
práci dvou pedagogů -jejich interakce demonstrují "dvojdomost" předmětu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je povinná.

Základní literatura

KREUZER, H. (Hrsg.): Die zwei Kulturen. Stuttgart Ernst Klett Verlag

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor ATD , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor APD , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AGD , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor APK , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AGR , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AEN , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AIN , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM2 , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM3 , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM1 , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AS2 , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AS1 , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AMU , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AVI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor APE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor