Detail předmětu

Stres management a kvalita života

CESA-TV-SMAk. rok: 2023/2024

Součástí péče o zdraví člověka je snaha o nastolení harmonické rovnováhy osobnosti ve smyslu bio-psycho-socio-spirituální rovnováhy osobnosti. Moderní životní styl příliš neumožňuje realizovat péči o zdraví ve smyslu dostatečného času pro zdraví, zejména v oblasti frustrační tolerance. Stres je každodenním projevem a součástí života a může mít negativní vliv na zdraví a na kvalitu života. Na základě analýzy osobnosti člověka a jeho postojů lze sestavit program copingových strategií pro kvalitnější život a pro odbourávání stresu. Ke kvalitnímu životu přispívá řada činností, které mohou mít pozitivní vliv na výkon a výkonnost člověka, na komunikaci i na rozvoj osobnosti.

Aktuální rozvrh najdete v informačním systému VUT.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Vstupní znalosti

Cílem předmětu je na základě analýzy osobnosti člověka a jeho postojů lze sestavit program copingových strategií pro kvalitnější život a pro zvládání stresu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu


Zápočet na základě aktivní účasti ve výuce, tj. pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině (jsou povoleny 2 neomluvené účasti). V souladu se Směrnicí č.17/2019 K výuce tělesné výchovy je předmět hodnocen jedním kreditem.
Pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině, povoleny 2 neomluvené absence, omluvenky ústně na absence dopředu přímo ve výuce nebo emailem předem nejpozději však do 24,0 hodin po termínu výuky.

Nahrazování hodin po dohodě s vyučujícím pouze v jeho hodinách. 

 

 



Učební cíle

Cílem předmětu je na základě analýzy osobnosti člověka a jeho postojů lze sestavit program copingových strategií pro kvalitnější život a pro odbourávání stresu.
Student umí:
- Vysvětlit zásady, metody a postupy péče o zdraví ve smyslu harmonické rovnováhy osobnosti
- Respektuje podíl individuálních zvláštností působení stresorů na jednotlivce a dokáže určit míru jejich vlivu
- Řídit individuálně i skupinově péči o zdraví
- Realizovat metody pro odbourávání stresů
Student zná:
- Zásady profesní etiky ve smyslu péče o zdraví
- Umí zhodnotit význam péče o zdraví prostřednictvím copingových strategií pro odbourávání stresu
- Metody pro zjišťování úrovně stresu a kvality života a umí je prakticky používat

Základní literatura

Beňačka, J. et al. (2013). Pohybový aparát a zdraví. Vybrané kapitoly ze sportovní medicíny. Brno: Paido (CS)
Blahutková, M., Řehulka, E. & Dvořáková, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido (CS)
Cleg, B. (2005). Time management. Brno: CP Books, a.s. (CS)
Hanuš, R. (2007). Vybrané kapitoly ke komunikačním dovednostem. Olomouc: UP (CS)
Hroník, F. (2008). Manažerská integrita. Brno: MotivPress (CS)
Kebza, V. (2010). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia (CS)
Křivohlavý, J. (2006). Psychologie zdraví. Praha: Portál (CS)
Křivohlavý, J. (2013). Jak zvládat depresi. 3. Vyd. Praha: Grada (CS)
Křivohlavý, J. (2013). Jak nevyhořet. Brno: Computer Press (CS)

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení z TV

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor