Detail předmětu

Relaxační cvičení

CESA-TV-RECVAk. rok: 2023/2024

Relaxace znamená způsob uvolnění vnitřního napětí. Jde o záměrné uvolnění, jak v oblasti psychické, tak fyzické. Je přirozeným protipólem reakce na stres. Nejen nedostatek pohybu, ale také špatné stravovací návyky, kouření a stres s nedostatkem odpočinku a času na oblíbené aktivity v nás vyvolává nadměrné napětí. Bude-li tato zátěž na nás působit dlouhodobě, bude to mít s velkou pravděpodobností v budoucnu negativní vliv na naše zdraví. Proto umění relaxovat, schopnost uvolnit se a zbavit se napětí, odpočinout si a nabrat ztracené síly je jedním z nejdůležitějších způsobů, jak zvládat nadměrnou zátěž organismu.
Dovednost relaxovat, uvolnit se, je předpokladem duševní vyrovnanosti. Člověk, který ovládá relaxaci, mívá pevnější duševní i tělesné zdraví a celkově bývá se svým životem spokojenější. Relaxace je vhodným prostředkem v boji s různými těžkostmi - s bolestí hlavy, úzkostí, chronickou bolestí, hypertenzí apod. Bylo prokázáno, že účinnost relaxačních technik je vyšší než jen samo působení placeba.

Aktuální rozvrh najdete v informačním systému VUT.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Vstupní znalosti

Znalosti na úrovni středoškolského studia.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet na základě aktivní účasti ve výuce, tj. pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině (jsou povoleny 2 neomluvené účasti). V souladu se Směrnicí č.17/2019 K výuce tělesné výchovy je předmět hodnocen jedním kreditem.
Pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině, povoleny 2 neomluvené absence, omluvenky ústně na absence dopředu přímo ve výuce nebo emailem předem nejpozději však do 24,0 hodin po termínu výuky.

Nahrazování hodin po dohodě s vyučujícím pouze v jeho hodinách. 

 

 

 

Učební cíle

Zlepšení péče o zdraví ve formě harmonické rovnováhy osobnosti člověka, schopnost odolávat zátěži a stresům, nácvik copingových strategií prostřednictvím pohybu, péče o správné držení těla.
Student umí a zná: - vysvětlit zásady relaxačního cvičení, využívat relaxační techniky v péči o zdraví, aplikovat vybranou relaxační techniku dle aktuálních potřeb, využívat copingové strategie pro zvládání zátěžových situací, biomedicícnské zásady uplatnění relaxačních cvičení, autoregulační techniky relaxačních cvičení, základní principy péče o zdraví formou relaxačních technik

Základní literatura

Blahutková, M. et al. (2015). Duševní zdraví a pohyb. Brno: CERM (CS)
Blahutková, M. et al. (2005).Pohyb a duševní zdraví. Brno: MU (CS)
Danzer, G. ((2001). Psychosomatika. Praha: Portál. (CS)
Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia. (CS)
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál. (CS)
Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál. (CS)
Málková, I. (2005). Hubneme s rozumem. Praha: Smart Press s.r.o. (CS)
Mareš, J. et al. (2003). Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nukleus. (CS)
Payne, J et al. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. (CS)
Praško, J. (2005). Úzkostné poruchy. Praha: Portál. (CS)
Servan, D – Schreiber. (2005). Uzdravení bez léků. Praha: Portál. (CS)

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení z TV

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor