Detail předmětu

Teorie řízení II

FAST-1V7Ak. rok: 2020/2021

Stavebnictví patří mezi odvětví pro něž jsou typické skupinová a týmová práce. Kurs se zabývá konkrétními činnostmi vedení a řízení pracovních skupin ve stavebnictví. Sleduje vývoj a dynamiku týmové práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Prerekvizity

Znalosti základních principů a vztahů v řídící práci a manažerských základních návyků

Osnovy výuky

1. Vůdčí schopnosti a dovednosti, význam teorie řízení a vedení lidí, historie, základní pojmy a literatura.
2. Motivování a metody pozitivního povzbuzení, pyramida potřeb, uznání a ocenění, zajímavost práce, odpovědnost a důvěra, teorie X a Y, teorie dvou faktorů – motivačně hygienické
3. Definování úkolu, seznámení s cílem a úkolem, rozložení obecného na konkrétní. Plánování (metody, jak cíle dosáhnout, hledání alternativ, míra participace, zvyšování tvořivosti, nástroje generování nápadů).
4. Instruktáž a její úkoly, zásady efektivního slovního projevu. Komunikace a instruování organizace a jednotlivců.
5. Kontrola a řízení, řízení porad, řízení v organizacích, způsoby kontroly, systémy řízení.
6. Vyhodnocování, zvažování důsledků, rozhodování a vyhodnocování týmové výkonnosti, hodnocení a výcvik jednotlivců, kladení otázek, výběr a posuzování lidí, sebehodnocení.
7. Organizování, organizace skupin a podskupin, vedení vedoucích, organizování organizace a jejich průzkum, faktory velikosti pracovní skupiny, organizační struktury, důvěra a delegování.
8. Vedení osobním příkladem a řízení skupiny, organizování sebe sama, rozhodování v managerské práci.
9. Vlastnosti pracovních skupin. Jednotlivci, pracovní týmy, organizace a komunity. Účast ve skupinách, komunikace a soudržnost, atmosféra, standardy, struktura a organizace.
10. Základní role a funkce ve skupinách. Charakteristika rolí, jejich druhy, konflikty rolí a role vedoucího pracovníka.
11. Vzájemně spjaté potřeby v životě skupiny, jejich základní projevy. Potřeby a funkce vedení a jeho základní kategorie (podněcování, regulování, informování, podpora, hodnocení atd.).
12. Procesy ve vývoji skupiny. (formování, kvašení, normování = budování soudržnosti, podávání výkonu – úkol). Skupinová pravidla a procedury (rozhodování, reakce na autoritu, boj a útěk, obranné mechanismy). Skupiny ve skupinách, řízení vztahů mezi skupinami.
13. Týmy a týmová práce, sekvenční týmy ve stavebnictví, vytváření a udržování vysoce výkonných týmů. Styly vedení, vedoucí a jeho základní odpovědnosti. Aktuální otázky vedení a řízení v současnosti.

Učební cíle

Získání znalostí manažera podniku v řízení pracovních týmů, v komunikaci a rozvoji jednotlivce. Schopnost zvládnout základní práci manažera v podniku.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Adair: Jak efektivně vést druhé. Management press
Adair: Vytváření efektivních týmů. Management press
Blanchard, Johnson: Minutový manager. Pragma
Linkeschová, D.: K otázkám managementu ve stavebnictví. CERM Brno 2005
Vodáček, Vodáčková: Management pro devadesátá léta. Management press

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor