Detail předmětu
Řízení společenské odpovědnosti podniku
FP-SrsoPAk. rok: 2020/2021
Předmět představuje studentům současný pohled na hodnoty podniku, které se projevují v přístupu k řízení, a to na všech úrovních. Komplexní pohled na řízení CSR umožní poznat souvislosti mezi finančními a nefinančními faktory úspěchu firmy. Důraz je kladený na schopnost využívat koncept CSR ke konkurenční výhodě podniku a strategický přístup k moderním formám CSR.
Studenti se seznámí s aktuálními trendy společenské odpovědnosti, které ovlivňují rozvoj podnikání.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Budou moci se zúčastnit tvorby a aplikace současných nástrojů pro etické řízení. Budou vedeni k tomu, aby dokázali svoje hodnotové zaměření také obhájit a zdůvodnit.
Znalosti
o Schopnost koncipovat strategii pro oblast CSR
o Znalost teorií, na kterých je CSR postavena
o Historický vývoj CSR
o Současný pohled na komplexní problematiku CSR
Dovednosti
o Komplexně posoudit úroveň CSR v konkrétní firmě
o Analyzovat CSR v reálném prostředí
o Vytvořit CSR model, vhodný pro konkrétní podnikatelské prostředí
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Kromě klasické frontální výuky budou do výuky začleněna přednáška odborníka z praxe, kteří mají zkušenost s budování konceptu CSR jako strategického nástroje řízení ve firmě.
Semináře jsou postavené na aktivním zapojení studentů formou řešení případových studií, prezentací seminárních prací a následnou diskusí.
Tyto metody slouží k tomu, aby studenti dokázali svoje stanoviska obhájit a v diskusi krystalizoval společný závěr.
Pro studenty kombinovaného studia je možné se dohodnout na základě domluvy na individuálních konzultacích. Studenti mají možnost se poradit s přípravou své seminární práce. Diskutovat varianty své prezentace.
Způsob a kritéria hodnocení
Pro získání zápočtu je třeba 80% účasti na cvičeních.
Student v průběhu semestru bude prezentovat v rámci týmu semestrální práci – bod. ohodnocení max20b.
Zúčastní se oponentní diskuse v rámci prezentací prací kolegů- bod. ohodnocení max. 10b.
Na konci semestru bude písemný test – 20 otázek ( 20b). Z nabízených odpovědí bude vždy pouze 1 správná. Pro úspěšné absolvování testu je nutné získat alespoň 15 bodů.
Pro získání zápočtu je nutné získat minimálně 35 bodů během semestru.
Zkouška
Zkouška je postavená na vypracování individuální práce:
Analýza strategie CSR ve vybrané firmě
S touto strukturou
1. Představení společnosti
2. Analýza současného stavu CSR ve vybrané firmě na základě 3 pilířů
3. Zhodnocení strategie CSR ve firmě
4. Použitá literatura
Rozsah 5 stran A4.
Osnovy výuky
2.Definice CSR, historický vývoj, současné teorie společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Nástroje řízení pro rozvoj podniku: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti
4.Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
5. Měření efektivnosti společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování.
6. Směrnice EU 2014/95 - nový koncept pro naplnění CSR
7. Rozvinutí konceptu CSR do všech úrovní řízení podniku- přednáška odborníka z praxe.
Učební cíle
Formulovat strategii CSR a rozvést ji do operativních činností je součást kompetentního řízení CSR.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
CHANDLER, D. Corporate Social Responsibility: A Strategic Perspective . Business Expert Press, LLC 2015, New York. ISBN: 9781 60649 914 6.
PUTNOVÁ,A., SEKNIČKA ,P. Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3.
PUTNOVÁ,A. Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brně, str.57. 2004, ISBN 8021417841.
SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-SRP magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2.Definice CSR, historický vývoj, současné teorie společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Nástroje řízení pro rozvoj podniku: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti
4.Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
5. Měření efektivnosti společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování.
6. Směrnice EU 2014/95 - nový koncept pro naplnění CSR
7. Rozvinutí konceptu CSR do všech úrovní řízení podniku- přednáška odborníka z praxe.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Předpokládá se aktivní zapojení studentů.
Elearning