Detail předmětu

Řízení společenské odpovědnosti podniku

FP-SrsoPAk. rok: 2020/2021

Předmět představuje studentům současný pohled na hodnoty podniku, které se projevují v přístupu k řízení, a to na všech úrovních. Komplexní pohled na řízení CSR umožní poznat souvislosti mezi finančními a nefinančními faktory úspěchu firmy. Důraz je kladený na schopnost využívat koncept CSR ke konkurenční výhodě podniku a strategický přístup k moderním formám CSR.
Studenti se seznámí s aktuálními trendy společenské odpovědnosti, které ovlivňují rozvoj podnikání.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístup k podnikání se zaměřením na vytvoření strategie pro CSR. Osvojí si současné trendy pro tvorbu konceptu CSR.
Budou moci se zúčastnit tvorby a aplikace současných nástrojů pro etické řízení. Budou vedeni k tomu, aby dokázali svoje hodnotové zaměření také obhájit a zdůvodnit.
Znalosti
o Schopnost koncipovat strategii pro oblast CSR
o Znalost teorií, na kterých je CSR postavena
o Historický vývoj CSR
o Současný pohled na komplexní problematiku CSR

Dovednosti
o Komplexně posoudit úroveň CSR v konkrétní firmě
o Analyzovat CSR v reálném prostředí
o Vytvořit CSR model, vhodný pro konkrétní podnikatelské prostředí

Prerekvizity

Znalost obchodních typů společností, nástroje managementu, teorie chování firmy, teorie chování spotřebitelů, mezinárodní obchodní zvyklosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky, semináře, prezentace, případové studie.
Kromě klasické frontální výuky budou do výuky začleněna přednáška odborníka z praxe, kteří mají zkušenost s budování konceptu CSR jako strategického nástroje řízení ve firmě.
Semináře jsou postavené na aktivním zapojení studentů formou řešení případových studií, prezentací seminárních prací a následnou diskusí.
Tyto metody slouží k tomu, aby studenti dokázali svoje stanoviska obhájit a v diskusi krystalizoval společný závěr.

Pro studenty kombinovaného studia je možné se dohodnout na základě domluvy na individuálních konzultacích. Studenti mají možnost se poradit s přípravou své seminární práce. Diskutovat varianty své prezentace.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet:
Pro získání zápočtu je třeba 80% účasti na cvičeních.
Student v průběhu semestru bude prezentovat v rámci týmu semestrální práci – bod. ohodnocení max20b.
Zúčastní se oponentní diskuse v rámci prezentací prací kolegů- bod. ohodnocení max. 10b.
Na konci semestru bude písemný test – 20 otázek ( 20b). Z nabízených odpovědí bude vždy pouze 1 správná. Pro úspěšné absolvování testu je nutné získat alespoň 15 bodů.
Pro získání zápočtu je nutné získat minimálně 35 bodů během semestru.

Zkouška
Zkouška je postavená na vypracování individuální práce:
Analýza strategie CSR ve vybrané firmě
S touto strukturou
1. Představení společnosti
2. Analýza současného stavu CSR ve vybrané firmě na základě 3 pilířů
3. Zhodnocení strategie CSR ve firmě
4. Použitá literatura

Rozsah 5 stran A4.

Osnovy výuky

1.CSR v sytému strategického řízení, hodnoty podniku.
2.Definice CSR, historický vývoj, současné teorie společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Nástroje řízení pro rozvoj podniku: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti
4.Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
5. Měření efektivnosti společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování.
6. Směrnice EU 2014/95 - nový koncept pro naplnění CSR
7. Rozvinutí konceptu CSR do všech úrovní řízení podniku- přednáška odborníka z praxe.

Učební cíle

Hodnoty společnosti se projevují na všech úrovních řízení. Základem strategického pohledu na přijetí společenské odpovědnosti je znalost současných trendů a konceptů CSR. Komplexní rozvoj společnosti vyžaduje i znalost souvislostí mezi ekonomickou a společenskou odpovědností podniku.
Formulovat strategii CSR a rozvést ji do operativních činností je součást kompetentního řízení CSR.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků týmového semestrálního projektu a jeho prezentace. Aktivitu studenti prokazují plněním úkolů, za které získávají body do hodnocení.

Základní literatura

SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8.
PUTNOVÁ,A., SEKNIČKA ,P. Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3. 
ČERNOHORSKÁ, L.; PUTNOVÁ, A. Společenská odpovědnost firem a jak ji měřit?. 1. 1. Brno: CERM, 2012. 130 s. ISBN: 978-80-7204-806- 9.
PUTNOVÁ,A. Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brně, str.57. 2004, ISBN 8021417841.
CHANDLER, D. Corporate Social Responsibility: A Strategic Perspective . Business Expert Press, LLC 2015, New York. ISBN: 9781 60649 914 6.

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SRP magisterský navazující, 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.CSR v sytému strategického řízení, hodnoty podniku.
2.Definice CSR, historický vývoj, současné teorie společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Nástroje řízení pro rozvoj podniku: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti
4.Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
5. Měření efektivnosti společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování.
6. Směrnice EU 2014/95 - nový koncept pro naplnění CSR
7. Rozvinutí konceptu CSR do všech úrovní řízení podniku- přednáška odborníka z praxe.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Na cvičeních se budou probírat témata z přednášek a studenti budou prezentovat svoje seminární práce.
Předpokládá se aktivní zapojení studentů.

eLearning