Detail předmětu
Strategic Competitiveness Management
FP-EREsmtPAk. rok: 2019/2020
Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
b) pochopení komplexních manažerských nástrojů, modelů a technik odpovídajících specifikům strategického řízení;
c) rozvoj manažerských dovedností pro potřebu formulace strategie na základě komplexní analýzy a pro řízení podmínek implementace;
d) Profesně vyspělý přístup ve specifických podmínkách trhu, efektivní řízení přístupu k implementaci strategie z pohledu klíčových stakeholderů.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test má dvě části. První část obsahuje 10 otázek s volitelnými odpověďmi a až e, druhá část pak dvě otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 20 body. Maximální celkový počet bodů z testu je 60. Na zpracování první části (otázky s volitelnými odpověďmi) mají studenti 20 minut. Na zpracování části s otevřenými otázkami mají studenti 60 minut. Pro zpracování části s otázkami s volitelnými odpověďmi není možné používat žádné podklady. Zpracování otevřených otázek probíhá formou „open book“.
Při zpracování případové studie studenti řeší v týmech jednu ze zadaných variant případové studie, případně téma zadané na základě konzultace. Složení týmů a zvolenou případovou studii a řešenou firmu je třeba zaslat elektronicky nejpozději do konce 5. týdne semestru. Pokud jde o výběr firmy tak platí, že konkrétní firma může být zvolena v rámci semestru a kurzu pouze jedním týmem. Jednotlivá zaměření studií jsou postupně řešena na cvičeních dle časového harmonogramu. Studie řeší strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, případně se zaměřuj na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace firmy. Studie je prezentována a obhajována v termínu určeném časovým harmonogramem – viz aktuality. Studenti odevzdají písemné zpracování studie ve formě prijmeni_prijmeni_....doc případně prijmeni_prijmeni_.....pdf. Pro název souboru použijte příjmení členů. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději týden před termínem prezentace. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání, prezentování a obhajoba případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu. V případě neúspěšné prezentace a obhajoby, nebo nekvalitního zpracování (méně než 10 bodů), mohou studenti zpracovat novou opravnou případovou studii místo té původní. U této opravné případové studie je maximální možné hodnocení 20 bodů. Termín prezentace opravné případové studie je pak stanoven individuálně.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100 (max 40b z případové studie + max 60b z testu). Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat v součtu minimálně 50 bodů. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky.
Osnovy výuky
2. Strategické cíle, vazba cílů na vizi, misi, firemní, business a funkční strategii.
3. Vymezení a analýza tržního prostředí. Identifikace relevantních faktorů obecného a oborového okolí. Analýza konkurenčního prostředí. Identifikace zákazníků a konkurentů. Analýza konkurenčních vztahů.
4. Analýza interních faktorů konkurenční výhody na základě funkčního přístupu. Aplikace hodnotového řetězce jako nástroje pro analýzu a rozvoj konkurenční výhody.
5. Aplikace pojetí založeného na zdrojích a koncepce základních kompetencí v procesu identifikace a rozvoje konkurenční výhody.
6. Definice business strategie. Konkurenční charakter business strategie. Využití business modelu pro vymezení business strategie.
7. Formulace vize a mise. Firemní strategie v kontextu diversifikace. Restrukturalizační opatření. Firemní strategie v kontextu rozvoje strategické konkurenceschopnosti.
8. Hierarchie firemní strategie v kontextu internacionalizačních aktivit firmy.
9. Strategický rozvoj prostřednictvím externí spolupráce. Strategické aliance a sítě. Strategické dopady fúzí a akvizic.
10. Implementace strategie. Organizační aspekty implementace strategie. Strategická kontrola. Strategické vůdcovství a role managementu v implementaci strategie.
Učební cíle
Rozvoj schopností studentů aplikovat analytické nástroje pro potřeby strategické analýzy externí a interních faktorů.
Poskytnout studentům detailní znalost metod formulace strategie založených na hierarchické struktuře strategie zahrnující firemní, business a funkční strategii.
Rozvoj manažerských dovedností potřebných pro aplikaci metod výběru, implementace a hodnocení strategie.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307
KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení - teorie pro praxi. 1. vyd, Praha: C.H.Beck, 2002. 172 s. ISBN 80-7179-578-X.
PORTER, MICHAEL E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396p. ISBN: 0-7432-6088-0.
ZICH, R. Koncepce úspěchuschopnosti Konkurenceschopnost - vítězství, nebo účast v soutěži?. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 125 s. ISBN: 978-80-7204-818- 2.
Doporučená literatura
KOTLER, P. Matrketing Management. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6.
MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1.vyd., Praha: Grada Publishing, a.s.,2007. 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5.
MINTZBERG - QUINN - GHOSHAL The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X.
PORTER, MICHAEL E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004.557 s. ISBN: 0-7432-6087-2.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, hierarchie strategie,SBU
3. Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
4. Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
5. Interní faktory – funkční přístup
6. Analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
7. Formulace strategie, Porterovy generické strategie, hodnotový řetězec
8. Diverzifikace, restrukturalizace
9. Podstata akvizice, fúze, joint-venture a spolupráce firem, strategie internacionalizace
10. Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru
11. Implementace a hodnocení strategie
12. Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
13. Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací