Detail předmětu

Společenská odpovědnost a etika podnikání

FP-IsrepPAk. rok: 2019/2020

Předmět představuje studentům současný etický koncept relevantní v byznyse. Rozvíjí jejich schopnosti definovat problém, analyzovat, řešit a rozhodovat z hlediska etické a sociální perspektivy. Studenti se seznámí s moderními nástroji kultivace podnikatelské etiky a jejich využitím v koždodenním pracovním prostředí. Důraz je kladený na komplexní pojetí etického řízení ve firmě.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístup k podnikání se zaměřením na sociální a etickou sféru. Osvojí si základní dovednosti pro řešení etických dilemat. Budou moci se zúčastnit tvorby a aplikace současných nástrojů pro zlepšení podnikatelské etiky ve firmě či instituci.

Prerekvizity

Znalost obchodních typu spolecností, nástroje managementu, teorie chování firmy, teorie chování spotřebitelů, mezinárodní obchodní zvyklosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky, semináře, prezentace a případové studie.

Způsob a kritéria hodnocení

V rámci cvičení je využíván bodový hodnotící systém. Studenti pro udělení zápočtu musí získat min. 60 bodů ze 100 možných. Body lze získat splněním povinných a nepovinných částí:
1. max. 40 bodů za napsání znalostního testu (povinná část) v zápočtovém týdnu
2. max. 20 bodů za týmovou prezentaci prezentačního tématu (povinná část) ve stanoveném termínu
3. max. 20 bodů za vypracování a odevzdání firemního dokumentu na konci semestru (povinná část)
4. max. 20 bodů za aktivní účast na druhém až pátém cvičení v semestru (nepovinná část).

Výsledné hodnocení:
60 - 67 b = E
68 - 75 b = D
76 - 83 b = C
84 - 90 b = B
91 - 100 b = A

Osnovy výuky

1. Koncept společenské odpovědnosti: definice, vývoj, blízké koncepce - např.koncept dobrého občanství.
2. Teoretické. ukotvení společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Samostudium - etické základy obchodu
4. Měření společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování, směrnice EU 2014/95.
5. Etika v podnikání: teoretická východiska, vývoj.
5. Nástroje etického řízení: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti. Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
7. Best Practices

Učební cíle

Cílem předmětu je ukázat etické a sociální dimenze podnikání. Globalizace ekonomiky přináší nové výzvy, které by nastupující generace měla být schopná řešit se znalostí současné teorie. Případové studie, které jsou součástí cvičení by mohly pomoci při řešení praktických dilemat v otázkách rozhodování.

Základní literatura

PUTNOVÁ,A.: Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brne, str.57. 2004, ISBN 8021417841 (CS)
PUTNOVÁ,A., SEKNICKA ,P.: Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3 (CS)
SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8. (CS)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 2. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

týdny výuky
1. Koncept společenské odpovědnosti: definice, vývoj, blízké koncepce - např.koncept dobrého občanství.
2. Teoretické. ukotvení společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Samostudium - etické základy obchodu
4. Měření společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování, směrnice EU 2014/95.
5. Etika v podnikání: teoretická východiska, vývoj.
6. Nástroje etického řízení: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti. Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
7. Best practices.


Cvičení

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií individuálně i skupinově.

eLearning