Detail předmětu
Dějiny architektury V
FA-DR5Ak. rok: 2019/2020
Nástup secesní architektury v přelomu 19. a 20. století znamenal skutečnou revoluci ve smyslu rozloučení se s historickými architektonickými řády.Pochopení umělecko historických zákonitostí vývoje architektury v průběhu 20. století je zcela nezbytné pro seznámení se s novými vývojovými trendy na počátku století. Následné sledování architektonického vývoje tvůrčích osobností, architektonických směrů a teorií v průběhu století je doplněno poukazem na vývoj moderní architektury mezi světovými válkami v Evropě, na architekturu tradicionalismu a poválečný vývoj v příkladech světové architektury.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Dějiny architektury 5 uzavírají cyklus přehledu od starověku po 20. století. Předpokládá se znalost dějinného přehledu se schopností aplikace pro současnou architektonickou tvorbu.
Prerekvizity
Znalost architektonického názvosloví, schopnost samostatné práce, orientace v daném tématu a schopnost tvorby závěrů na základě vlastního úsudku.
Doporučená nebo povinná literatura
R. Huyghe: Larousse: Umění nové doby
Doporučené aktuální přednášky
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Způsob a kritéria hodnocení
Závěrečný pohovor, kresebná příprava, zkouška.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
Architektura secese, úvod, tvarosloví
A. Gaudí, O. Wagner a příklady evropské a české secese
Architektonické teorie a programy na počátku 20. století
Nové směry moderní architektury, evropské příklady
Individualistická moderna
Evropský funkcionalismus
Architektura funkcionalismu čs.
Tradicionální architektura v Evropě a USA
Tradicionální architektura v českých zemích
Vývojové tendence v architektuře po 2. světové válce
Světová architektura po 2. světové válce - 1
Světová architektura po 2. světové válce - 2
Vývoj české architektury po 2. světové válce
Cíl
Na základě doposud získaných vědomostí umět se dobře orientovat v dějinném přehledu a na základě získaných poznatků umět hledat inspirační zdroje pro současnost.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Přednáška s volným přístupem