Detail předmětu
Výtvarná tvorba IV - kresba
FA-VT4Ak. rok: 2019/2020
Kresba a snaha o pochopení jejich možností. Pochopení významu kresby jako nástroje pro výklad a analýzu viděného prostoru a objektu. Seznámení se s nástroji kresby a ověření si jejich výrazových možností při jejich správném zvládání . Kresebné zpracování jednoduchého geometrického prostoru a objemů těles, které ho tvoří. Perspektivní postavení objektů vůči pozorovateli a jeho správné zvládnutí. Analýza kresbou architektonického prostoru a geometrického objemu kostí. Proporční analýza a budování lidské figury kresbou v jejích postupných krocích - lebka - celý skelet - hlava - detail - celá figura. Kresba figury podle modelu z hlediska její architektoniky. Vybudování architektonického prostoru podle vlastní představy a analýza jeho kvality.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prohloubení zvládnutí kresby jako prostředku k abstraktnímu budování objemů a prostorů viděných i hledaných.
Prohloubení zvládnutí a pochopení čáry jako základního prostředku kresby.
Prohloubení zvládnutí a pochopení proporcí a jejich vzájemných vztahů pro abstrakci zaznamenávaného objemu a prostoru.
Prohloubení zvládnutí a pochopení funkce stínu pro vyjádření zaznamenávaného objemu a prostoru.
Prohloubení zvládnutí a pochopení lineární perspektivy pro vyjádření zaznamenávaného objemu a prostoru.
Prerekvizity
Nejsou nutné žádné specifické znalosti pro zvládnutí předmětu.
Ku prospěchu věci slouží trvalý zálem o výtvarné umění, kulturu a kulturní dění všeobecně.
Zkušenosti z předchozích cvičení v kresbě mohou urychlit progresi osvojování cílových znalostí.
Duležitý je zájem o předmět, schopnost koncentrace, případně jistá míra výtvarného nadání.
Doporučená nebo povinná literatura
odborné architektonické časopisy (CS)
Učební texty lektora
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Způsob a kritéria hodnocení
Po předložení souboru prací podle náplně v jednotlivých týdnech.
Toleruje se neůčast ve dvou týdnech (bez zdůvodnění).
Hodnocena je míra naplnění cílů podle programu v jednotlivých týdnech.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
Budování prostoru dle předložených předmětů. / kost - jednoduchá (stehenní) /.
Budování prostoru dle předložených předmětů. / kost - složitá (pánevní) /.
Budování prostoru dle předložených předmětů. / kost - složitá (obratel) /.
Budování prostoru dle předložených předmětů. / lebka - zvířecí /.
Základní systematika vyučování kresby figury. / lebka /.
Základní systematika vyučování kresby figury. / kostra /.
Základní systematika vyučování kresby figury. / kostra /.
Základní systematika vyučování kresby figury. / hlava - sádrový model /.
Základní systematika vyučování kresby figury. / hlava - sádrový model /.
Základní systematika vyučování kresby figury. / figura - sádrový model /.
Základní systematika vyučování kresby figury. / figura - sádrový model /.
Budování abstraktního prostoru kresbou podle vlastní představy.
Budování abstraktního prostoru kresbou podle vlastní představy.
Cíl
Prohloubení zvládnutí kresby jako prostředku k abstraktnímu budování objemů a prostorů viděných i hledaných.
Prohloubení zvládnutí a pochopení čáry jako základního prostředku kresby.
Prohloubení zvládnutí a pochopení proporcí a jejich vzájemných vztahů pro abstrakci zaznamenávaného objemu a prostoru.
Prohloubení zvládnutí a pochopení funkce stínu pro vyjádření zaznamenávaného objemu a prostoru.
Prohloubení zvládnutí a pochopení lineární perspektivy pro vyjádření zaznamenávaného objemu a prostoru.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Výuka je považována za kontrolovanou povinností závěrečného předkládání kreseb s náplní podle jednotlivých týdnů.