Detail předmětu
Moderní trendy v dopravním inženýrství (DST)
FAST-CM055Ak. rok: 2018/2019
Dopravní proud a jeho charakteristiky, používané modely dopravního proudu, simulace dopravního proudu.
Nelineární dynamické systémy.
Specifické dopravní průzkumy pomocí inerciálních měřicích jednotek a videozáznamem z aerostatu.
Nové technologie pro řízení dopravního proudu, šíření informací v dopravních systémech - inteligentní dopravní systémy, telematika.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti porozumí standardním teoriím dopravního proudu a dějům v dopravním proudu. Seznámí se se základními technikami modelování. Získají přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Základní metodou výuky jsou přednášky, které poskytnou vysvětlení a teoretický základ probírané látky. Ve cvičení se pak řeší příklady k danému tématu. Předávání podkladů (normy, předpisy, studijní texty, ...) a odevzdávání úloh se děje v prostředí LMS Moodle. Součástí výuky jsou exkurze na dispečink Brněnských komunikací, na dopravní stavby v Brně a jiná aktuálně zajímavá místa.
Způsob a kritéria hodnocení
Pro zkoušku se hodnocení zakládá na výsledcích psaného testu o čtyřiceti pěti otázkách a na hodnocení práce během semestru.
Osnovy výuky
2. Teorie dopravního proudu, rovnice kontinuity, fundamentální diagramy
3. Mikroskopické modely dopravního proudu, modely následujícího vozidla
4. Citlivost modelu na změnu parametrů
5. Informační systémy, šíření informací v dopravních systémech
6. Telematické aplikace, jejich dopad na dopravní proud
7. Pokročilé systémy řízení ve vozidlech
8. Akcelerometrická měření
9. Využití gyroskopů v měřicích jednotkách
10. Měření pomocí plovoucího vozidla
11. Obrazový záznam a jeho využití pro křižovatkové průzkumy
12. Posouzení podmínek využitelnosti aerostatů pro dopravní průzkumy
13. Měření kritických a následných časových odstupů podle Sieglocha na okružní křižovatce
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-K-C-SI (N) magisterský navazující
obor K , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program N-P-C-SI (N) magisterský navazující
obor K , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program N-P-E-SI (N) magisterský navazující
obor K , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Teorie dopravního proudu, rovnice kontinuity, fundamentální diagramy
3. Mikroskopické modely dopravního proudu, modely následujícího vozidla
4. Citlivost modelu na změnu parametrů
5. Informační systémy, šíření informací v dopravních systémech
6. Telematické aplikace, jejich dopad na dopravní proud
7. Pokročilé systémy řízení ve vozidlech
8. Akcelerometrická měření
9. Využití gyroskopů v měřicích jednotkách
10. Měření pomocí plovoucího vozidla
11. Obrazový záznam a jeho využití pro křižovatkové průzkumy
12. Posouzení podmínek využitelnosti aerostatů pro dopravní průzkumy
13. Měření kritických a následných časových odstupů podle Sieglocha na okružní křižovatce
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Teorie dopravního proudu, rovnice kontinuity, fundamentální diagramy
3. Mikroskopické modely dopravního proudu, modely následujícího vozidla
4. Citlivost modelu na změnu parametrů
5 Informační systémy, šíření informací v dopravních systémech
6. Telematické aplikace, jejich dopad na dopravní proud
7. Pokročilé systémy řízení ve vozidlech
8. Akcelerometrická měření
9. Využití gyroskopů v měřicích jednotkách
10. Měření pomocí plovoucího vozidla
11. Obrazový záznam a jeho využití pro křižovatkové průzkumy
12. Posouzení podmínek využitelnosti aerostatů pro dopravní průzkumy
13. Měření kritických a následných časových odstupů podle Sieglocha na okružní křižovatce