Detail předmětu
Inženýrská pedagogika
FAST-CZ054Ak. rok: 2018/2019
Pedagogika, inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, kurikulum, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, cíle výuky, vyučovací metody, aktivizační metody, didaktické zásady, humanizační tendence, organizační formy vyučování, didaktické prostředky, literatura s didaktickou funkcí, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení školství, školský management, klima školy, tvořivá výuka, antropogenní činitelé výuky, dichotomie výchovy a vzdělávání, realizace výuky, interakce a komunikace v edukačním prostředí, idealizace stavu školství.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Obsahuje teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných technických předmětech. Seznamuje zájemce se základy učitelské profese. Výstupem je fundovaná orientace v teoretických pedagogických a didaktických pojmech, směrech a postupech využitelných ve výuce odborných technických předmětů. Pochopení významu pedagogiky jako vědy. Akcentována je optimální volba vyučovacích metod a didaktických prostředků, vč. moderní didaktické techniky se zaměřením na efektivní zvládnutí vyučovacího procesu po odborné, lidské i pedagogické stránce.
je všestranná kultivace osobnosti učitele odborných předmětů vedoucí k plné kompetenční vybavenosti na cestě k úspěšnému pedagogickému působení. Zhodnocení významu vzdělávání obecně i ve vazbě na zvolený odborný předmět.
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Historicko-vývojové proměny pedagogiky. Přehled pedagogických směrů a osobností, zhodnocení významu.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Realizace kurikula v pedagogické praxi. Rámcový vzdělávací program.
4. Didaktické zásady, humanizační tendence. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
6. Vyučovací metody – přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. Zhodnocení, význam, optimální volba metod.
7. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem. Didaktické prostředky.
8. Cíle výuky. Příprava učitele na pedagogické působení. Řízení školství, školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Správná konstrukce didaktických testů a jejich vyhodnocení.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učebnice, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost učitele odborných předmětů. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. Směry a představitelé. Shody a rozdíly.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech. Idealizace stavu školství.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-K-C-SI (N) magisterský navazující
obor N , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný - Program N-P-C-MI magisterský navazující
obor X , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program N-P-C-SI (N) magisterský navazující
obor N , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný - Program N-P-E-SI (N) magisterský navazující
obor V , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Historicko-vývojové proměny pedagogiky. Přehled pedagogických směrů a osobností, zhodnocení významu.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Realizace kurikula v pedagogické praxi. Rámcový vzdělávací program.
4. Didaktické zásady, humanizační tendence. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
6. Vyučovací metody – přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. Zhodnocení, význam, optimální volba metod.
7. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem. Didaktické prostředky.
8. Cíle výuky. Příprava učitele na pedagogické působení. Řízení školství, školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Správná konstrukce didaktických testů a jejich vyhodnocení.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učebnice, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost učitele odborných předmětů. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. Směry a představitelé. Shody a rozdíly.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech. Idealizace stavu školství.