Detail předmětu
Kresba a model v architektuře
FAST-AG056Ak. rok: 2018/2019
V první polovině kurzu si student osvojí techniky architektonické kresby. Předmět studenty naučí, jak s kresbou pracovat, jak zjednodušovat a schematizovat, tudíž jak skicovat. Rozvíjí schopnosti kresbou vysvětlovat a vyprávět. Student je v rámci kurzu poučen o základech typografie a grafické prezentace nápadu.
V druhé polovině semestru kurz obeznámí studenty s metodami zpracování architektonického modelu. Seznámí je s technikami, které je možné při výrobě modelu využít. Prakticky si vyzkouší zpracování složitého tvaru nebo struktury podle vlastních kresebných návrhů. Osvojí si správný výběr technologií, ruční i strojové zpracování materiálu a precizní dokončování modelu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Základní principy stínování prostorových těles, krychle, kvádr, válec, kužel, koule, atd.
3. Materiály a jejich způsob zakreslení.
4. Štafáž v architektonickém kresebním projevu, zásady, příklady.
5. Typografická pravidla v kostce (se zaměřením na pokročilou úpravu a sazbu). Principy typografické úpravy písmo,
barvy, obrázky, kompozice. Tvorba grafického návrhu CV, loga, podpisu.
6. Způsoby zakreslení myšlenkového procesu ve 2D. Vyprávění tužkou - princípy, příklady.
7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
8. Základní principy skicování prostoru.
9. Materiály pro architektonické modely. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
10. Základní a pokročilé principy zpracování plastu - vakuové tvarování.
11. Dvousložkové hmoty – sádra, Acrystal, polyester.
12. Rapid prototyping.
13. Finální úprava modelu a způsoby povrchové úpravy.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program B-P-C-APS (N) bakalářský
obor APS , 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Základní principy stínování prostorových těles, krychle, kvádr, válec, kužel, koule, atd.
3. Materiály a jejich způsob zakreslení.
4. Štafáž v architektonickém kresebním projevu, zásady, příklady.
5. Typografická pravidla v kostce (se zaměřením na pokročilou úpravu a sazbu). Principy typografické úpravy písmo,
barvy, obrázky, kompozice. Tvorba grafického návrhu CV, loga, podpisu.
6. Způsoby zakreslení myšlenkového procesu ve 2D. Vyprávění tužkou - princípy, příklady.
7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
8. Základní principy skicování prostoru.
9. Materiály pro architektonické modely. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
10. Základní a pokročilé principy zpracování plastu - vakuové tvarování.
11. Dvousložkové hmoty – sádra, Acrystal, polyester.
12. Rapid prototyping.
13. Finální úprava modelu a způsoby povrchové úpravy.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Stínování jednoduchých a složitých těles.
3. Zakreslování základních materiálů.
4. Architektonická stafáž.
5. Typografie – ruční zpracování písma, grafický návrh vlastního CV, loga a podpisu.
6. Vizuální vyprávění – zakreslení myšlenkového procesu v konceptu návrhu a jeho principech.
7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
8. Rychlá prostorová skica
9. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
10. Pokročilé zpracování plastu - vakuové tvarování
11. Práce s dvousložkovými hmotami – sádra, Acrystal, polyester.
12. Využití Rapid prototyping – tzv. rychlé prototypování pomocí počítače – 3D tisk, CNC frézování
13. Ruční dokončování a povrchové úpravy modelu.