Detail předmětu
Hudební teorie 2
FEKT-JHT2Ak. rok: 2018/2019
Základy harmonie, stylové epochy a hudební směry.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
7
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu je schopen:
- spojit základní harmonické funkce,
- spojit charakteristické spoje v moll,
- vytvořit kadenci,
- rozvést septakord,
- vytvořit modulaci,
- vytvořit harmonický podklad pro sopránovou melodii,
- charakterizovat základní stylové epochy a hudební směry.
- spojit základní harmonické funkce,
- spojit charakteristické spoje v moll,
- vytvořit kadenci,
- rozvést septakord,
- vytvořit modulaci,
- vytvořit harmonický podklad pro sopránovou melodii,
- charakterizovat základní stylové epochy a hudební směry.
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti základních pojmů hudební akustiky, tempových, výrazových a dynamických označení a soustav ladění hudebních nástrojů.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
- Přednášky mají charakter výkladu, obohaceného nahrávkami a ukázkami partitur.
- Cvičení podporující praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách za aktivní účasti studentů.
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná.
- Přednášky mají charakter výkladu, obohaceného nahrávkami a ukázkami partitur.
- Cvičení podporující praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách za aktivní účasti studentů.
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Za zkoušku ve formě testu je uděleno maximálně 100 bodů. Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 50 bodů. Zkouška je zaměřena na znalosti hudební teorie podle osnov předmětů Hudební teorie 1 a 2.
Osnovy výuky
1.-3. čtyřhlasá úprava akordů, kadence,
4.-6. charakteristické spoje v moll,
7.-8 spojován sextakordů a kvartsextakordů,
9-10. dominantní septakord, stylové epochy a hudební směry 1,
11.-13. Modulace, harmonizace sopránu, stylové epochy a hudební směry 2,
11.-13. Hudební formy, hudební stylové epochy, stylové epochy a hudební směry 3.
4.-6. charakteristické spoje v moll,
7.-8 spojován sextakordů a kvartsextakordů,
9-10. dominantní septakord, stylové epochy a hudební směry 1,
11.-13. Modulace, harmonizace sopránu, stylové epochy a hudební směry 2,
11.-13. Hudební formy, hudební stylové epochy, stylové epochy a hudební směry 3.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy hudební teorie, nutnými pro další studium oboru.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Pro získání zápočtu je nutné v semestru absolvovat alespoň 10 cvičení. Další formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Kofroň, J,:: Učebnice harmonie
Zenkl, L.: ABC hudebních forem
Zenkl, L.: ABC hudebních forem
Doporučená literatura
Kohoutek, C. : Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha, SHV 1965 (CS)
Pícha, F. : Všeobecná hudební nauka. Praha, SHV 1961 (CS)
Šín, O. : Všeobecná nauka o hudbě. Praha 1949 (CS)
Pícha, F. : Všeobecná hudební nauka. Praha, SHV 1961 (CS)
Šín, O. : Všeobecná nauka o hudbě. Praha 1949 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech