Detail předmětu

Oborový ateliér III - Environment - letní

FaVU-B3EN-LAk. rok: 2018/2019

Předmět se soustředí na individuální tvorbu studentů a na její souvislost s prostředím, společností, politikou a kulturou. Vede studenty k rozvíjení vlastního autorského postoje v reakci na kontextové zadání v rámci plenéru. Projekt má zahrnovat formu společenského aktivismu. Studenti se zde učí spolupráci a kritické diskuzi o vlastní práci v širších souvislostech. Seznámí se se souvisejícími příklady aktivismu v umění a jeho teoriemi. Budou kriticky hodnotit i dění v současném umění i kultuře v Čechách a v zahraničí.

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V letním semestru třetího ročníku bakalářského stupně jsou studenti schopni rozvinout a kriticky zhodnotit vlastní tvorbu. Mají povědomí o teorii site-specific, konceptuálního, akčního a participativního umění. Orientují se v současném kulturním dění.

Prerekvizity

Studenti jsou připraveni koncipovat svébytný autorský projekt. Znají zdroje a souvislosti své práce. Orientují se v současném kulturním dění a v jeho specifických proudech.

Doporučená nebo povinná literatura

DEUTCHE, R. Umění a veřejný prostor. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 145–173.
FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KRAUSS, R. Sochařství v rozšíreném poli. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 66–72.
KWON, M. Jedno místo za druhým. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 173–205.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
MARCUS, G. Stopy rtěnky, //tajná historie dvacátého století//. Votobia, 1998.
MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999.
POSPISZYL, T. Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2005.
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny.
ARMLEDER, J. et al., Voids A Retrospective. Paris: Centre Pompidou, 2009.
BALDRÁN, Z., HAVRÁNEK, V. (ed) Atlas Transformace. Praha: Tranzit, 2009.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship. London : Verso, 2012.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii). Praha: Fra, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
MITCHEL W. Placing Words, Symbols, Space, and the City. Cambridge: The MIT Press, 2005.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
PIOTROWSKY, P. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books, 2009.
PIOTROWSKY, P. Prostorový obrat aneb horizontální dějiny umění. In Umění LVI. 2008, č. 5, s. 378–383.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Ateliérová práce, prezentace, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je nutné odevzdat ateliérové práce, podílet se na společné výstavě, editovat portfolio vlastní tvorby. 80% účast na výuce je samozřejmou nutností pro absolvování.

Jazyk výuky

čeština

Osnovy výuky

1. Vymezení vlastního projektu v rámci plenéru, jehož součástí má být určitá forma společenského aktivismu
2. Spoluúčast na koncipování ateliérové výstavy
3. Semestrální práce – zkouška
Ateliérovou práci průběžně doplňují konzultace v rámci ateliéru i s externisty, přednášky, návštěvy výstav, exkurze do institucí v souvislosti s řešenými problémy.
Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících se site-specific, konceptuálním, akčním a participativním uměním.

Cíl

Vytvoření vlastního autorského projektu, s využitím určité formy společenského aktivismu – v rámci plenéru; uvědomělé užívání medií vyjádření; formulování a diskuze o naléhavých otázkách; orientace v kulturním dění současnosti ve vztahu k historii a k mimouměleckým oblastem.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Odevzdání ateliérových prací, účast na výuce, komunikace o přehledu v kulturním dění.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AEN , 3. ročník, letní semestr, 15 kreditů, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor