Detail předmětu

Oborový ateliér I - Performance - zimní

FaVU-B1PE-ZAk. rok: 2018/2019

Umění performance - nejvýraznější prostředek současného akčního umění navazující na happeningy, události a jiné aktivity, hraniční forma výtvarného umění, zaměřená přímo na tvůrčí čin v časoprostorové situaci, ve skutečném čase a přirozeném prostředí, intermediální projev spojující některé tradiční postupy divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné i architektonické, v současném vztahu akce–prostředí kladoucí důraz na nová média: video, počítače, komunikační technologie

Umění performance je zaměřené na podstatu tvůrčího činu. Prolíná všemi formami současného uměleckého projevu. Aktuální performativita se vyjadřuje jakýmikoli médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivizmu. Volné umění akce zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti, i s pomocí multimediálních technologií a digitálního zobrazování - pracuje s imaginací.

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Atelier má v programu volnou uměleckou tvorbu, která se prezentuje především v galeriích, muzeích, veřejných a alternativních prostorech, usiluje především o kvalitu základní experimentace na exklusivní odborné úrovni, rozvíjí tvůrčí metody od senzace přes imaginaci a inspiraci až k intuici.

Prerekvizity

Prerekvizitou jsou umělecké a teoretické schopnosti, prokázané při přijímací zkoušce.

Doporučená nebo povinná literatura

Kaprow, Allan, Blurring of Art and Life, University of California – California (CS)
Kaprow, Allan, Assemblage, Environments & Happenings, Abrams – NY (CS)
Kaprow, Allan, Childsplay: the art of Allan Kaprow, University of California Press - Berkeley (CS)
Kaprow, Allan, Michael Kirby, Happenings, Dutton – NY (CS)
Cage, John, Silence, Wesleyan University Press – Middletown (CS)
Art of Zen, Stephen Addis, Harry N. Abrams - NY (CS)
Black Mountain College, Mary Emma Harris, MIT Press - Cambridge (CS)
Happening and Other Acts, Mariellen R. Sandford, Routledge – NY (CS)
Happenings : an Illustrated Anthology, Jim Dine, Dutton – NY (CS)

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou skupinových konzultací učitele se studenty nad zadanými semestrálními úkoly. Do výuky jsou začleněné přednášky a workshopy na semestrální (ročníkové) téma zajišťované externími lektory.

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je nutné odevzdat a uspešně obhajit semestrální projekt, tištěná portfólio vlastní tvorby, a odprezentování práce na Dny otevřených dveří. Učast na výuce a atelierových projektech je nutné pro absolvování.

Jazyk výuky

čeština

Osnovy výuky

I. ROČNÍK Statický obraz – „kompozice v ploše“

1. semestr : ZÁTIŠÍ (objekt) - POZOROVÁNÍ A VIZE

filozofie zátiší - ticho, prázdno, tma - základní fenomény dematerializace (John CAGE / Allan KAPROW)

bezprostřední životní zkušenost s předmětným světem: haptické, chuťové, čichové, zvukové a vizuální kvality

historické zátiší - zpracování tématu tradičními technikami: kresba/obraz, text/popis, divadlo (věci jako rekvizity) - významové kvality: fetišizmus

fakticita věcí - koláž, celek/fragment, dokumentace/archív

současné zátiší - zpracování novými médii: voyerismus a vizionářství

akce - "zátiší"

Cíl

Performance rozvíjí schopnosti kombinovat a integrovat různé výrazové prostředky v komplexní umělecké dílo. Poznávání a ovládání technik prezentace vede ke schopnosti kreativního vstupování a zasahování do skutečnosti. Atelier je postavena na prohloubené nauce o člověku. Člověku jako tělesné, duševní a duchovní bytosti, člověku s vesmírnou dimenzí. Takto založené učení je cestou jak získávat poznatky o světě a o člověku metodou vnitřního školení, jež vede ke svobodě individuality.
Zkušenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí student nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úlohy ve světě. Úkolem učitele není dotýkat se žákova „já“, nýbrž přispět k tomu, aby se jeho prostředky (tělo a duch) utvářely tak, aby individualita jimi mohla volně vládnout. Pomáhá odstraňovat fyzické a mentální překážky a utváří podmínky, jimiž duch může vstupovat do života v plné svobodě. Zastupovat a bránit za každé situace sféru „čistého lidství“, bez ohledu na politické a ekonomické zájmy, je nezastupitelná funkce autonomního duchovního života každého adepta umění, který současně s garancemi volného toku informací, musí být chráněn akademickými svobodami. Nejdůležitějším úkolem není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění učit se sebevzdělávat.

Cílem je vzdělávání člověka s cílem jeho sebe-utváření. V umění vychovávat, se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale především o příkladný životní postoj. Nejdůležitějším úkolem uměleckého pedagoga je podporovat a sociálně zúrodňovat nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických trendů). Záměrem takovéto školy není vychovávat naprogramované komerční specialisty, nýbrž mnohostranně vzdělané tvůrčí osobnosti, plné zájmu o celou skutečnost života (které tak snadno zvládnou i svoji zvolenou specializaci). Základní podmínkou tvořivého duchovního života je svoboda projevu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je povinná.

konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APE , 1. ročník, zimní semestr, 15 kreditů, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor