Detail předmětu
Impulzová a číslicová technika
FEKT-KICTAk. rok: 2015/2016
Předmět se věnuje dvěma technickým oblastem: impulzní technice a číslicové technice. Studenti si prohloubí znalosti s analogovými obvody, používanými pro přenos a zpracování nelineárních systémů. Kurz pokračuje číslicovou technikou, kde studenti získají teoretické i praktické zkušenosti s návrhem a implementací kombinačních i sekvenčních číslicových systémů (převodníky, čítače, stavové automaty). Součástí předmětu je osvojení si základních vědomostí o programovacím jazyce VHDL a jeho použití pro programovatelné logické obvody.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Impulzové signály v lineárních a nelineárních obvodech.
2. Spínací diody a tranzistory v impulzových obvodech.
3. Analogové komparátory, klopné obvody.
4. Úvod do číslicové techniky.
5. Realizace kombinačně logických funkcí.
6. Úvod do sekvenčních systémů.
7. Asynchronní a synchronní systémy.
8. Stavové automaty.
9. Technická realizace číslicových integrovaných obvodů.
10. Úvod do jazyka VHDL.
Cvičení na počítačích:
1. Přenos impulzového signálu lineární a nelineární soustavou.
2. Návrh a simulace tranzistorového spínače.
3. Návrh analogového komparátoru.
4. Úvod do kombinačně logických funkcí.
5. Implementace kombinačních logických funkcí 1.
6. Implementace kombinačních logických funkcí 2.
7. Synchronní čítače 1.
8. Synchronní čítače 2.
9. Synchronní systémy, stavové automaty.
Samostatný projekt
Laboratorní cvičení:
1. Monostabilní a astabilní klopný obvod.
2. Časovací obvod 555.
3. Komparační zesilovač.
4. Kombinační logické obvody.
5. Syntéza kombinačních logických funkcí pomocí kombinačních obvodů.
6. Hazardy.
7. Číslicový sekvenční systém.
8. Asynchronní a synchronní čítač.
9. Asynchronní čítače, synchronní čítače a stavové automaty.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Spínací diody a tranzistory v impulzových obvodech.
3. Analogové komparátory, klopné obvody.
4. Úvod do číslicové techniky.
5. Realizace kombinačně logických funkcí.
6. Úvod do sekvenčních systémů.
7. Asynchronní a synchronní systémy.
8. Stavové automaty.
9. Technická realizace číslicových integrovaných obvodů.
10. Úvod do jazyka VHDL.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Návrh a simulace tranzistorového spínače.
3. Návrh analogového komparátoru.
4. Úvod do kombinačně logických funkcí.
5. Implementace kombinačních logických funkcí 1.
6. Implementace kombinačních logických funkcí 2.
7. Synchronní čítače 1.
8. Synchronní čítače 2.
9. Synchronní systémy, stavové automaty.
Samostatný projekt
Laboratorní cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Časovací obvod 555.
3. Komparační zesilovač.
4. Kombinační logické obvody.
5. Syntéza kombinačních logických funkcí pomocí kombinačních obvodů.
6. Hazardy.
7. Číslicový sekvenční systém.
8. Asynchronní a synchronní čítač.
9. Asynchronní čítače, synchronní čítače a stavové automaty.