Detail předmětu
Dějiny hudby 20. st. 2
FEKT-JDH2Ak. rok: 2015/2016
Přehled hlavních vývojových proudů tzv. vážné (artificiální hudby) v návaznosti na zimní semestr. Specifická situace v USA - Gershwin a Bernstein. Stalinský teror a tvorba v SSSR. Důvody vzniku avantgardy mezi dvěma válkami ve 20. a 30.letech a její hlavní představitelé.renesance starých kompozičních technik a metod (tzv. neoklasicismus – neobaroko).Vývoj tzv. druhé avantgardy po 2.světové válce. Polská škola, její specifika, představitelé, přínos. Francie k Messiaenovi. Elektroakustická hudba. Současná situace, přehled existujících soudobých kompozičních technik a skladatelských osobností u nás i ve světě.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- vyjmenovat významné skladatele dle tematiky letního semestru v Evropě a v USA.a. charakterizovat jejich tvorbu,
- vysvětlit důvody vzniku poválečné avantgardy a vyjmenovat její hlavní představitele,
- charakterizovat hlavní osobnosti vývoje české hudby 20.století a jejich hlavní díla
- charakterizovat tzv. polskou školu a její specifika, vyjmenovat její představitele,
- vyjmenovat významné francouzské skladatele poloviny 20. a charakterizovat jejich tvorbu,
- popsat historii elektroakustické hudby, její hlavní směry a představitele,
- charakterizovat současnou situaci v hudbě, vyjmenovat existující proudy a významné české i světové skladatelské osobnosti.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
3.-6 Renesance starých forem a metod v hudbě 1.pol.20.století: neoklasicismus, neobaroko – ideály Pařížské Šetky, Stravinskij
5.-6. Důvody vzniku poválečné avantgardy po 2.světové válce a její hlavní představitelé.
7.-8. Polská kompoziční škola, její specifika, představitelé, přínos.
9. Francie: od Honeggera k Messiaenovi.
10.-11. Elektroakustická, konkrétní a tzv. industriáoní hudba. a jejich funkce od druhé pol.20.století do současnosti
12.-13. Současná situace: přehled existujících soudobých kompozičních technik a skladatelských osobností u nás i ve světě.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Navrátil M. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Montanex, Ostrava 1993. (CS)
Schnierer M. Hudba 20. století. Učební text JAMU Brno, rev. vydání 2014. (CS)
Vysloužil J. Hudobníci 20. storočia, Opus Bratislava 1981, 2.vyd. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech