Detail předmětu

Ateliér - vizuální design II

FSI-YV2Ak. rok: 2014/2015

Předmět rozvíjí přístup ke zpracování designérských zadání aplikací vizuálního designu formou týmové práce mezi studenty, čemuž odpovídá i vyšší náročnost a intenzita zadání a požadovaný rozsah prací oproti samostatně zpracovávaným úkolům.
Příklady témat prací:
Úkol 1)
- reklamní kampaň výrobku/subjektu/akce/služby - statická
- inzerce a reklamní tiskoviny
- katalog
- šablona webových stránek
- uživatelské rozhraní software (GUI).
Úkol 2)
- multimediální dílo (videoklip, reklamní spot, znělka, apod.)
- interaktivní reklamní kampaň výrobku/subjektu/akce/služby (internetová prezentace, DVD/BluRay, apod.).
Během semestru jsou zadány 2-3 jednodenní (klauzurní) úkoly na samostatné téma.

Předmět je vytvořen s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se naučí týmové práci při zpracovávaní komplexního zadání komunikačního designu. Adjustace výsledné práce by měla odpovídat odevzdání reálného designérského projektu, jehož součástí bude finální výstup v tištěné podobě, anebo na optickém nosiči.

Prerekvizity

Student musí ovládat kresbu a práci s grafickými 2D (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, CorelDraw) aplikacemi, Je vyžadována alespoň základní znalost 3D (Rhinoceros 3D, Autodesk 3D Studio MAX) a multimediálních (Adobe Premiere, Adobe Flash) aplikací. Vyžadována je znalost předtiskové přípravy, tiskových technologií, práce s multimédii.
Předmět navazuje na "YV1 Ateliér - vizuální design I" a "YG1-A Atelér - Grafický design".

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Práce bude vč. zdrojových souborů kompletně odevzdána i v elektronické podobě vč. uploadu dat do virtuální galerie prací.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovinou z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem je rozvinout vnímání oboru v širších souvislostech mezioborových vztahů a úlohy designéra v procesu realizace produktu. Předmět má za cíl nastínit vztah mezi grafickým designem a obory, které ovlivňují design vizuálních komunikací v produkční praxi. Studenti získají zkušenost týmové práce v projektově orientované výuce.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna, event. koleje, domov, výrobce ap.) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu.

Základní literatura

AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Design thinking. Lausanne: La Vergne: AVA ; Distributed in the USA & Canada by Ingram Publisher Services, 2010, 199 s. : barev. il. ISBN 978-2-940411-17-7. (EN)  (EN)
NORMAN, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-80-7363-314-1. (CS)  (CS)
POWELL, Thomas A a MATĚJŮ, Petr. Web design: kompletní průvodce. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-949-6. (CS)

Doporučená literatura

ČÍŽKOVÁ, Karolína. Pořizování a postprodukce produktové fotografie. 2023.  (CS)
FUCHS, Philippe; MOREAU, Guillaume a GUITTON, Pascal. Virtual reality. 1. Boca Raton, Fla: CRC Press, 2011. ISBN 9780203802953. Dostupné z: https://doi.org/10.1201/b11612 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1. ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
    obor M-PDS , 2. ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zadání 1. úkolu, rozdělení do týmů
2. Analýza problému, získání podkladů a informací
3. Návrhové skici, první korekce – výběr nejlepších dílčích řešení v týmu
4. Rozvíjení společného řešení
5. Schválení definitivní verze
6. Realizace projektu
7. Zadání 2. úkolu, rozdělení do týmů
8. Analýza problému, získání podkladů a informací
9. Návrhové skici, první korekce – výběr nejlepších dílčích řešení v týmu
10. Rozvíjení společného řešení
11. Schválení konečné varianty
12. Realizace projektu
13. Obhajoba