Detail předmětu

Ateliér - virtuální a konceptuální design

FSI-YVKAk. rok: 2014/2015

Předmět dává možnost vyniknout individuálním výtvarným a tematickým zaměřením jednotlivých posluchačů v širokém záběru designérské tvorby - od čistě grafické, přes virtuální, až po hmotnou, bez omezení technologie zpracování díla (ručně, virtuálně, metodou Rapid Prototyping).

Výstupem je umělecké dílo v grafické 2D, anebo fyzické 3D podobě s potenciálem komerčního využití (doplněk veřejného prostoru nebo interiéru, velkoplošná ilustrace, apod.).

Příklady témat prací:
- futuristická abstraktní skulptura
- vize fantasy nebo futuristického světa v provedení konceptuálního designu 2D, 3D
- vize 3D světa
- creature/character design
- komerční designový doplněk - 2D, 3D
- výtvarné dílo s použitím netradičních technik či materiálů

Předmět je vytvořen s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět seznámí studenty s přístupy a technologiemi moderního výtvarného umění, které jim mohou pomoci rozvinout jejich uměleckou a profesní profilaci.

Prerekvizity

Grafický projev s potenciálem tvůrčího přesahu, znalost 3D modelovacích a vizualizačních a dále 2D grafických softwarových nástrojů. Znalost kompozice, práce s obrazem, teorie barev. Zkušenost s procesem designérského návrhu (viz obsah předmětů B-PDS „Ateliér – design I, II“).

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu.
U prací se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Práce bude vč. zdrojových souborů kompletně odevzdána i v elektronické podobě vč. uploadu dat do virtuální galerie prací.
Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je v jediném individuálním zadání během semestru studenta motivovat k rozvinutí jeho talentu v širokém spektru typů volných témat (od čistě grafických až po sochařská díla) s důrazem na techniky a technologie používané v jednotlivých fázích zpracování úkolu. U všech zadání se předpokládá přesah k realizaci modelu díla a jeho prezentaci (k výstavním účelům).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna, event. koleje, domov, výrobce ap.) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu.

Základní literatura

Fiell, Ch. + P.: Design of the 20th Century. - Köln : Taschen, 2001.
Fiell, Ch. + P.: Designing the 21st Century. - Köln : Taschen, 2005.
Luce-Smith, E.: Art today. - Praha: Slovart, 1996.
Norman D. A.: Emotional Design. - N. York: Basic Books, 2005.

Doporučená literatura

Odborná periodika: Form etc.
Kol.: Concept Art. - Mylor: Ballistic, 2007.
Teissig, K.: Techniky kresby, - Praha: Artia, 1986.
Larousse: Umění a lidstvo, - Praha: Odeon, 1974.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)
    obor M-PDS , 2. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, nabídka témat, seznámení s rozsahem
2. Praktické cvičení pro obeznámení se s dostupnými technikami a technologiemi (digitální kresba, 3D scanner, haptické modelovací techniky, virtuální prostor, Rapid Prototyping)
3. Zadání úkolů a individuálních rozsahů prací, rozbor přístupů
4. Rešerše a reference
5. Úvodní fáze (variantní skici)
6. Rozpracování nejhodnotnějších variant
7. Výběr nejlepší varianty a její další rozpracování ve skicách
8. Návrh realizačních technik a příprava pracovního postupu
9. Pořizování a zpracovávání podkladů pro finální výstup
10. Zpracování úkolu
11. Finalizace
12. Adjustace, pořizování archivní virtuální dokumentace práce (fotografie, 3D scanning), příprava prezentace
13. Obhajoba prací