Detail předmětu

Inovace a podnikání v IT

FIT-JPIAk. rok: 2013/2014

Předmět se zabývá tvorbou reálného produktu v rámci pracovního týmu se zaměřením na ekonomické aspekty realizace daného produktu či služby a týmový vývoj.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

  • Vytvoření aplikace (Proof of Concept), která bude mít reálné možnosti uplatnění.
  • Osvojení si technik průzkumu trhu a hledání tržních příležitostí.
  • Umění v návrhu aplikace reagovat na skutečné požadavky trhu.
  • Osvojení si týmové práce na reálném projektu.
  • Schopnost fungovat jako firma, ne jen jako pouhý vývojový tým.
  • Osvojení si prezentačních dovedností jak pro účely vnitrofiremní prezentace, tak prezentace výsledků práce pro obchodní partnery.
  • Získání znalostí z oblasti zakládání a fungování firmy v ČR.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka předmětu je realizována formou: Přednáška - 2 vyučovací hodiny týdně, Cvičení odb. zák. - 1 vyučovací hodina týdně, Cvičení na poč. - 1 vyučovací hodina týdně, Projekty - 1 vyučovací hodina týdně.

Způsob a kritéria hodnocení

Bodové zisky za jednotlivé části:
  • Cvičení: 40
  • Laboratoře: 10
  • Projekt 1 - technická část, etapa 2: 5
  • Projekt 1 - technická část, etapa 3: 10
  • Projekt 2 - business část, etapa 1: 5
  • Projekt 2 - business část, etapa 2: 10
  • Projekt 2 - business část, etapa 3: 10
  • Prezentace týmového projektu: 10

Osnovy výuky

Osnova přednášek:
  1. Inovace v IT a strategie (Seznámení s průběhem a podmínkami předmětu. Inovace v IT. Generování nápadů. Strategie firmy, vize a cíle.)
  2. Rozvoj podnikání (Vytváření podnikatelského plánu - analýza (produkt, zákazníci, trh). Vytváření podnikatelského plánu - návrh (cíle, strategie, finance). Setkání a sdílení zkušeností s úspěšným podnikatelem.)
  3. Dobré praktiky vývoje SW 1 (Proč vyvíjet sw. Startujeme vývoj. Agile.)
  4. Marketingové strategie, motivace (Marketingové strategie. Obchodní dovednosti a prodej produktu/služby. Motivace.)
  5. Dobré praktiky vývoje SW 2 (Kontinuální učení. Použitelnost.)
  6. Podnikatelské minimum (Právo v IT. Založení firmy, s.r.o. vs. živnost. Práva a povinnosti podnikatele.

Program výuky se může změnit. 

Poznámka k četnosti výuky: 1.3. - 9:00 - 13:00, 8. 3. - 9:00-13:00, 15. 3. - 9:00-13:00, 29. 3. - 9:00-15:00, 12. 4. - 9:00-13:00, 19. 4. - 9:00-13:00, 3. 5. - 9:00-15:00, 10. 5. - 9:00-13:00, 15. 5. StarCube Show.
Osnova počítačových cvičení:

  1. Dobré praktiky vývoje SW 1 (Definice cílů projektu. Praktická zkouška SCRUMu - výběr implementační technologie. Vytvoření projektu v týmovém prostředí.)
  2. Dobré praktiky vývoje SW 2 (Early customer feedback. Druhá iterace SCRUMu. Zhodnocení a přepočet nákladů.)

Osnova ostatní - projekty, práce:
  • Dva samostatné týmové projekty, první je zpracování business modelu. Druhý je vytvoření aplikace ověřující správnost řešení zvoleného problému. Projekty jsou odevzdávány po částech v několika etapách.

Učební cíle

Cílem předmětu je vychovat budoucí podnikatele v oblasti informačních technologií a vést je k realizaci jejich vlastních nápadů. Nové znalosti, zkušenosti a kontakty, které účastníci programu získají, uplatní nejen při svém dalším studiu, ale především při rozvoji svých podnikatelských záměrů: Informace k předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách v tomto předmětu není kontrolována, účast na cvičeních je povinná. Znalosti studentů jsou ověřovány vypracováním a obhájením projektu, závěrečným testem znalostí a drobnými úkoly z cvičení.

Základní literatura

  • Peter F. Drucker: The Essential Drucker
  • Richard Koch: Pravidlo 80/20
  • CzechInvest: Jak napsat podnikatelský plán
  • Miroslav Keřkovský: Strategické řízení. Teorie pro praxi
  • Philip Kotler: Marketing Management
  • Michael E. Porter: Konkurenční strategie

Doporučená literatura

  • Peter F. Drucker: The Essential Drucker
  • Richard Koch: Pravidlo 80/20
  • CzechInvest: Jak napsat podnikatelský plán
  • Miroslav Keřkovský: Strategické řízení. Teorie pro praxi
  • Philip Kotler: Marketing Management
  • Michael E. Porter: Konkurenční strategie
  • Paul Hauge: Průzkum trhu
  • Miroslav Foret: Marketingová komunikace
  • David Plesnak: Innovation for underdogs
  • W. Chan Kim - Renée Mauborgne: Strategie modrého oceánu

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MBI , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIS , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MMI , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MGM , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MPV , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MSK , libovolný ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

16 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Inovace v IT a strategie (Seznámení s průběhem a podmínkami předmětu. Inovace v IT. Generování nápadů. Strategie firmy, vize a cíle.)
  2. Rozvoj podnikání (Vytváření podnikatelského plánu - analýza (produkt, zákazníci, trh). Vytváření podnikatelského plánu - návrh (cíle, strategie, finance). Setkání a sdílení zkušeností s úspěšným podnikatelem.)
  3. Dobré praktiky vývoje SW 1 (Proč vyvíjet sw. Startujeme vývoj. Agile.)
  4. Marketingové strategie, motivace (Marketingové strategie. Obchodní dovednosti a prodej produktu/služby. Motivace.)
  5. Dobré praktiky vývoje SW 2 (Kontinuální učení. Použitelnost.)
  6. Podnikatelské minimum (Právo v IT. Založení firmy, s.r.o. vs. živnost. Práva a povinnosti podnikatele.)

Cvičení odborného základu

4 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení na počítači

4 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Dobré praktiky vývoje SW 1 (Definice cílů projektu. Praktická zkouška SCRUMu - výběr implementační technologie. Vytvoření projektu v týmovém prostředí.)
  2. Dobré praktiky vývoje SW 2 (Early customer feedback. Druhá iterace SCRUMu. Zhodnocení a přepočet nákladů.)

Projekt

28 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor