Master's Thesis

Study of the time needed for getting an all-round view and deciding in giving the right of way

Final Thesis 3.62 MB

Author of thesis: Ing. Jakub Bařina

Acad. year: 2014/2015

Supervisor: doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D.

Reviewer: Ing. Albert Bradáč, Ph.D.

Abstract:

This thesis deals with detection and analysis of a time needed for getting
an all-round view before entering other vehicle's corridor during different conditions and speed. In the theoretical part a brief research is made concerning the subject
of causes of accidents, aspects of human perception and driver's outlook. The analytical part derives from video recordings of on-road trials. The results was processed
and the obtained data evaluated in order to find out the time needed for getting
an all-round and making a decision while situated in the intersection. Above that,
the data served as a determination of safety during intersection passing and quality
of estimates of speed and distance of incoming vehicles. The conclusion
of the analytical part is dedicated to participants mutual comparison and analysis
of particular situations that occurred during the trials.

Keywords:

Traffic safety, time needed for getting an all-round view, time needed
for making a decision

Date of defence

15.06.2015

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaBznamka

Grading

B

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Forensic Engineering (MFE)

Field of study

Expert Engineering in Transport (EID)

Composition of Committee

doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D., dr. h. c. (předseda)
Ing. Josef Libertín, CSc. (místopředseda)
Ing. Albert Bradáč, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D. (člen)
Ing. Michal Vintr, Ph.D. (člen)

Supervisor’s report
doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D.

Práce v plném rozsahu splnila zadání. Diplomant prokázal schopnost pracovat s literaturou, samostatně řešit problém, aplikovat známé principy a diskutovat závěry. Práci doporučuji k obhajobě.
Evaluation criteria Verbal classification Grade
Splnění cíle a rozsahu zadání Student splnil cíle práce beze zbytku. A
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem Teoretická část práce mohla obsahovat i zahraniční zdroje a předchozí diplomové práce, které měl student od vedoucího k dispozici. B
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody Práce je zpracována přehledně a logicky. B
Odborná úroveň diplomové práce Odborná úroveň je výborná. A
Přínos pro praktické i teoretické využití Práce má přínos z hlediska soudně inženýrské analýzy nehod i z hlediska psychologie řidiče. A
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 Bez výhrad. A
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň Po formální stránce má práce drobné nedostatky. B
Display more

Grade proposed by supervisor: A

Reviewer’s report
Ing. Albert Bradáč, Ph.D.

Práce svým rozsahem splňuje zadání, je zpracována na dobré úrovni. vytknout lze pouze nedostatečnou rešerši dostupné literatury (viz následná otázka) a zpracování některých grafů, kde student namísto proložení vhodné regresní závislosti pouze pospojoval jednotlivé body (viz kapitolu 4),
Práci doporučuji k obhajobě.
Evaluation criteria Verbal classification Grade
Úplnost vypracování Práce splnila zadané cíle a obsahuje všechny potřebné části tak, jak je u podobného typu práce obvyklé. A
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce Student zvolil dva logické způsoby přístupu k naplnění daného cíle. A
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody Způsob řešení byl zvolen vhodně, drobná výtka snad jen ke grafům v kapitole 4.1 - pro vyjádření dané závislosti by bylo vhodnější proložit nějakou regresní křivku, popř. vytvořit jakési pásmo, namísto pouhého propojení bodů. B
Obtížnost a správnost řešení Vyřešení nastíněného problému je samo o sobě nad rámec diplomové práce a tato problematika byla řešena také jako práce dizertační. Pro kvalitní vyřešení by bylo třeba analyzovat podstatně větší objem měření, avšak pro účely diplomové práce jsou předložený rozsah i úroveň dostačující a řešení se jeví jako správné, resp. jako správný krok k dalšímu zkoumání. B
Přínos pro praktické i teoretické využití Výsledky práce mají vysoký potenciál pro využití ve znalecké praxi, pedagogické činnosti ústavu i jako podklad pro další vědecké zkoumání. A
Odborná jazyková úroveň Použitý jazyk práce odpovídá nárokům na diplomovou práci na technické univerzitě. A
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky Viz grafy v kapitole 4. B
Topics for thesis defence:
  1. Při obhajobě nechť student provede srovnání vlastních výsledků se závěry práce: SEDLÁK, R. Komplexní analýza obvyklé doby pozorování jedoucího vozidla a okolních podmínek pro vyhodnocení dopravní situace. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství, 2013. 72 s. Práce se zabývá podobným tématem a student ji nemá v rešerších uvedenu.
  2. Může mít na hledanou dobu rozhodování vliv např. i úhel styku ramen křižovatky? Pokud ano, jaký?
  3. Mohou mít na kvalitu a dobu rozhodování vliv i oční vady řidiče, které nelze korigovat brýlemi (např. tupozrakost)?
Display more

Grade proposed by reviewer: B