Course detail

Automatic Control Equipment

FSI-VPRAcad. year: 2023/2024

The course deals with instrumentation used for construction of control loops aimed at automatic control of technological processes. Students will get a knowledge of sensors, elements of signal transmission and transformation, controllers, and actuators. Instrumentation with electrical and pneumatic transmission of signals is included in the course. Students will test the acquired knowledge on simple tasks in the practical part of the course.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

5

Mode of study

Not applicable.

Entry knowledge

Prerequisites: Basic knowledge of automatic control, mathematics and physics. All at the level of completed courses in the framework of earlier university studies.

Rules for evaluation and completion of the course

Not applicable.

Aims

To acquaint students with electrical and pneumatic instrumentation used in automatic control circuits in the terms of its principle, function, and utilization.

At the end of the course, the students will be able to operate, adjust, and design automatic control circuits using electrical and pneumatic instrumentation.

Study aids

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

Němec, Z.: Prostředky automatického řízení, elektrické. Studijní opora oboru Aplikovaná informatika a řízení. VUT Brno, FSI, ÚAI.2016 Dostupné z http://www.fme.vutbr.cz/elearning...
Thomas, C.: Sensor Fusion - Foundation and Applications, InTech, 2011
Isermann, Rolf: Mechatronic systems—fundamentals, Springer Netherlands, 2008
Haluza, J.: Prostředky automatického řízení, tekutinové. Studijní opora oboru Aplikovaná informatika a řízení. VUT Brno, FSI, 2002.
Haluza, J.: Prostředky automatického řízení, tekutinové. Studijní opora oboru Aplikovaná informatika a řízení. 1. vyd. VUT Brno, FSI, 2002.
Debeljkovic, D: Time-Delay Systems, InTech, 2011
Mitchell, H.B: Multi-Sensor Data Fusion - An Introduction, Springer - Verlag, 2007
LabVIEW Measurements Manual, National Instruments, April 2003 Edition, Part Number 322661B-01, dostupné z www.ni.com
Rey, G.R., Muneta L. M: Modelling Simulation and Optimization, InTech, 2010
Fraden, Jacob: Handbook of Modern Sensors - Physics, Designs and Applications (3rd Edition), Springer - Verlag, 2004
Isermann, Rolf: Mechatronic systems—fundamentals, Springer Netherlands, 2008
Balátě, J.: Technické prostředky automatického řízení. Praha, SNTL 1986.
Beneš, P. a kol.:Automatizace a automatizační technika, díl 3- Prostředky automatizační techniky. Computer Press, Praha, 2000.

Recommended reading

Balátě, J. : Technické prostředky automatického řízení. Praha, SNTL 1986.
Beneš, P. a kol.:Automatizace a automatizační technika, díl 3- Prostředky automatizační techniky. Computer Press, Praha, 2000.
Švarc, a kol.: Automatické řízení, CERM, Brno, 2011.
Kopáček, J.: Pneumatické mechanismy.
FESTO Didactic: Pneumatické řídicí systémy.
FESTO Didactic: Úvod do řízení programovatelným automatem
Škopán, M.: Hydraulické pohony strojů. Studijní text - sylabus, VUT Brno, 2004.
Firemní literatura, katalogy a webovské stránky automatizačních firem.
Nilsson, J. W.: Electric Circuits. Addison-Wesley Publishing Company, 1990.

eLearning

Classification of course in study plans

  • Programme B-STR-P Bachelor's

    specialization AIŘ , 2. year of study, summer semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

26 hours, optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

A) Introduction

  • introduction,
  • general properties of automatic control instrumentation.

B) Instrumentation with electrical transmission of signals

  • sensors,
  • instrumentation for signal transformation,
  • controllers,
  • actuators.

C) Instrumentation with pneumatic transmission of signals

  • basic pneumatic elements,
  • basic pneumatic circuits.

Laboratory exercise

26 hours, compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. lessons with examples of control equipments
2. laboratory test with measuring of relay characteristics
3-6. lessons of identification of regulated system
7-12. lessons with examples of different regulated loops
13. discussion, summary.

eLearning