Course detail

Typology V - Agricultural Buildings

FA-TY5Acad. year: 2020/2021

The aim is to make the students acquainted with the design of agricultural and other buildings, with the technology of animal production and plant growing, with the related activities, with the countryside and the rural pattern of life, respecting the environmental values and the protection of landscape.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

1

Mode of study

Not applicable.

Department

Department of Urban Design (UU)

Learning outcomes of the course unit

Synoptic view of the contemporary development in the coutryside. Knowledge needed for designing agricultural buildings (typology of agricultural buildings and their wider relationships).

Prerequisites

Basic knowledge of building design, knowledge of structural design.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

Teaching methods depend on the type of course unit as specified in the article 7 of BUT Rules for Studies and Examinations.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

Written exam.

Course curriculum

History agricultural constructions and habitation
Architecture agricultural constructions
Construction for stabling cattle
Construction for stabling of others agricultural animals
Additional construction for animal production
Construction for vegetable production (ammunition, postharvest adjustment)
Construction for stocking and attendance agricultural techniques
Hot - house economy, vineyard tractor economy
Renewal village and zemědělsky exploited landscapes
Reconstruction agricultural constructions in terms of privatisation
Drafting family farms, agricultural tourism
Exploitation alternative sources energy in agriculture
Territorial systems ecological steadiness and land adjustment

Work placements

Not applicable.

Aims

The aim is to gain the knowledge needed for architectural design of agricultural buildings, respecting the protection of the environment and the landscape.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Attendance of lectures is not obligatory, the attendance at tutorials results from the duty to consult the assignment.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

Sýkora J.: Zemědělské stavby (CS)
Norma ČSN 73 45 01 Stavby pro hospodářská zvířata – základní požadavky (CS)
Norma ČSN pro požární bezpečnost 73 08 42 Objekty pro zemědělskou výrobu (CS)
Norma ČSN 73 05 43 -1 Vnitřní prostředí stájových objektů část 1: Tepelná ochrana (CS)
Norma ČSN 73 05 43 – 2 Vnitřní prostředí stájových objektů část 2: Vytápění a větrání (CS)
Vyhláška 191/2002 Sb. o technických požadavcích na stavby pro zemědělství. Norma ČSN 75 67 90 Stavby pro hospodářská zvířata – Odkliz stájových hnojiv, vnitřní stájová kanalizace Norma ČSN 75 61 90 Stavby pro hospodářská zvířata – Faremní stokové sítě a kanalizační přípojky, skladování statkových hnojiv Norma ČSN 75 54 90 Stavby pro hospodářská zvířata – Vnitřní stájový vodovod Norma ČSN 75 67 90 Stavby pro hospodářská zvířata – Odkliz stájových hnojiv, vnitřní stájová kanalizace Norma ČSN 75 61 90 Stavby pro hospodářská zvířata – Faremní stokové sítě a kanalizační přípojky, skladování statkových hnojiv (CS)

Recommended reading

Neufert,E.: Navrhování staveb, ISBN 80-901486 (CS)
BOEGE,H.: Landwirtschaftliche Gebäude - Zukunftsorientiert planen, landschaftsgerecht und nachhaltig bauen. a.i.d. Special, 2011. 152s. ISBN: 978-3-8308-0929-6 (CS)
Wege zum neuen Stall. Von der Projektidee über das Genehmigungsverfahren zum neuen Stall - ein Leitfaden für erfolgreiche Stallbauprojekte. KTBL-Heft, Band 85. Kuratorium für Technik und Bauwesen in der Landwirtschaft e.V. -KTBL-, Darmstadt: 2009, 60 S., ISBN 978-3-941583-29-0 (CS)

eLearning

Classification of course in study plans

  • Programme ARCHURB Bachelor's

    branch ARCH , 2. year of study, winter semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

12 hours, optionally

Teacher / Lecturer

eLearning