Publication detail

Prezentační dovednosti jako univerzální příprava pro praxi

LINDR, J.

Original Title

Prezentační dovednosti jako univerzální příprava pro praxi

English Title

Presentation skills as universal preparation for praxis

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

V současnosti roste potřeba kvalitně připravené, zpracované a realizované prezentace. Ukazuje se však, že tato dovednost není u studentů zcela samozřejmá. Proto mají možnost navštěvovat předmět Prezentační dovednosti zaměřený na zlepšení úrovně technické, sociopsychologické a jazykové úrovně vytvářených prezentací. Protože předmět je vyučován již několik let, je možné retrospektivním pohledem zhodnotit jeho celkový dojem a vypozorovat faktory ovlivňující kvalitu výuky. Předmětem příspěvku je zhodnocení kvality výuky v období let 2020–2022 a rozbor těch faktorů, které kvalitu výuky z pohledu studentů nejvíce ovlivňují. Za tímto účelem byl navržen, vyhodnocen a zpracován dotazníkový průzkum, ve kterém se studenti ke kvalitě výuky vyjadřovali. Základní závěry jsou uvedeny v praktické části příspěvku. Mezi metodické uchopení zvládnutí dílčí průzkumné studie patří především volba kritérií (asi 40), která se ke kvalitě výuky váže. Následně byla z toho velkého souboru selektována podmnožina těch, které skutečně sehrávají významný roli pro přínos pomocí statisticko-analytické metody krokové dopředné. V závěru potom bylo možné dospět k redukci počtu kritérií a považovat je za dostatečně věrohodná. Cíl příspěvku sleduje najít nejvýznamnější kritéria ovlivňující přínos, a to ta, která pomocí sofistikovaných matematicko-statistických postupů jsou vydána jako ta nejvýznamnější. Volba metody a stanovení výsledného počtu menšího kritérií představoval složitější postup vázaný na zkušenosti výzkumníků.

English abstract

At present, there is a growing need for well-prepared, processed and realised presentations. However, it turns out that this skill is not completely self-evident for students. Therefore, they have the opportunity to attend the course “Presentation Skills” aimed at improving the technical, sociopsychological and language level of the created presentations. Because the subject has been taught for several years, it is possible to evaluate retrospectively its overall impression and observe factors affecting the quality of teaching. The subject of the paper is the evaluation of the quality of teaching in the period 2017–2022 and the analysis of those factors that most influence the quality of teaching from the point of students. For this purpose, a questionnaire survey was designed, evaluated and processed, in which students commented on the quality of teaching. The basic conclusions are given in the practical part of the paper. Among the methodic grasps of the insertion of the partial exploratory study is the big change of criteria (about 40), which are related to the quality of teaching. One of the methodological approaches to the implementation of a partial exploratory study is the well-founded selection of criteria (about 40), which is related to the quality of teaching. Subsequently, a subset of those who truly play a significant role for benefit was selected from this large pool using the analytical method step-forward. In the end, it was possible to reduce the number of criteria and consider them sufficiently credible. The aim of the paper was to find the most important criteria influencing the utility, which, using sophisticated statistical procedures, publish the most important. The choice of method and determination of the resulting smaller number of criteria represented a more complex procedure linked to the experience of researchers.

Keywords

společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky, celkový dojem, všestranný rozvoj, statistická analýza, regresní rovnice trendu, přínos předmětů

Key words in English

social science courses, evaluation of teaching quality, overall impression, general development, statistical analysis, trend regression equation, benefit of courses

Authors

LINDR, J.

Released

29. 7. 2022

Publisher

Osv TU Košice

Location

Košice

ISBN

978-80-553-4116-3

Book

Rozmanitosť zručností postmodernej spoločnosti

Edition number

1

Pages from

148

Pages to

154

Pages count

7

BibTex

@inproceedings{BUT182934,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Prezentační dovednosti jako univerzální příprava pro praxi",
  booktitle="Rozmanitosť zručností postmodernej spoločnosti",
  year="2022",
  number="1",
  pages="148--154",
  publisher="Osv TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-4116-3"
}