Publication detail

Zboží jako obraz. Obalová technika a obalový design.

RYŠKA, P.

Original Title

Zboží jako obraz. Obalová technika a obalový design.

English Title

Goods like an image. Packaging technology and packaging design.

Type

book chapter

Language

Czech

Original Abstract

Text je příspěvkem k projektu Národního muzea v Praze "Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období". Zabývá se problematikou balení, které chrání výrobky před znehodnocením, usnadňuje jejich používání a zároveň slouží jako významný prostředek vizuální komunikace. V obalu se propagace setkává s materialitou zboží a spotřební kultury, jejiž rozvoj ve druhé polovině 20. století umožnil příliv nových plasatických materiálů, které přinesly pozitivní i negativní důsledky. Díky novým umělým hmotám se obaly stávaly hygieničtější, trvanlivější a lépe se přepravovaly. Prvotní nadšení však nezohledňovalo dopady masové cirkulace zboží a obalového odpadu. Dynamiku rozvoje obalové techniky v státně-socialistickém Československu ovlivňoval zejména chronický nedostatek surovin i opožděné zavádění inovací. Od vývoje na Západě se lišil i samotný vztah mezi obalem, jeho materiálem a obalovým designem – uvažování o balení výrobků bylo zpravidla oddělené od práce grafických designérů, kteří se tak nemohli zapojovat do kreativních tvarových řešení a podílet se na tvorbě komplexního obrazu produktu. Vzhledem k oddělení výroby a obchodu docházelo často k nesouladu mezi voláním po inovacích a praxí.

English abstract

The text is a contribution to the project of the National Museum in Prague "The Consumer Imagination of the Communist Dictatorship. Czechoslovak Advertising in the Postwar Period". It deals with the issue of packaging, which protects products from deterioration, facilitates their use and at the same time serves as an important means of visual communication. In packaging, promotion meets the materiality of goods and consumer culture, the development of which in the second half of the 20th century was made possible by the influx of new plastic materials, which brought both positive and negative consequences. New plastics made packaging more hygienic, more durable and easier to transport. However, the initial enthusiasm did not take into account the impact of the mass circulation of goods and packaging waste. The dynamics of the development of packaging technology in state-socialist Czechoslovakia was affected mainly by the chronic shortage of raw materials and the late introduction of innovations. The relationship between packaging, its material and packaging design was also different from the development in the West - thinking about product packaging was usually separate from the work of graphic designers, who could not be involved in creative shape solutions and participate in the creation of a complex product image. Given the separation of production and business, there was often a mismatch between the call for innovation and practice.

Keywords

obal; obalová technika; užitá grafika; obalový design; Obal roku; Reklamní podnik státního obchodu; Reklama v socialistickém hospodářství; propagace; umělé hmoty; plasty; spotřebitel; konzumní společnost; samoobsluha; státní socialismus

Key words in English

packaging; packaging technology; applied graphics; packaging design; Packaging of the Year; Advertising Enterprise of State Commerce; Advertising in the Socialist Economy; promotion; plastics; plastics; consumer; consumer society; self-service; state socialism

Authors

RYŠKA, P.

Released

1. 12. 2022

Publisher

Akropolis, Národní muzeum

Location

Praha

ISBN

978-80-7470-449-9

Book

Spotřební imaginace státního socialismu

Edition

-

Edition number

1

Pages from

358

Pages to

385

Pages count

504

URL

BibTex

@inbook{BUT176035,
  author="Pavel {Ryška}",
  title="Zboží jako obraz. Obalová technika a obalový design.

",
  booktitle="Spotřební imaginace státního socialismu",
  year="2022",
  publisher="Akropolis, Národní muzeum",
  address="Praha",
  series="-",
  edition="1",
  pages="358--385",
  isbn="978-80-7470-449-9",
  url="https://www.nm.cz/o-nas/odborna-cinnost/projekty/spotrebni-imaginace-komunisticke-diktatury-ceskoslovenska-reklama-v-povalecnem-obdobi"
}