Publication detail

Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku

Original Title

Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku

English Title

Pilot Study of a Czech Version of a Language Learning Styles Questionnaire

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Příspěvek přináší informace o procesu a výsledcích pilotáže českého překladu dotazníku stylů učení se cizího jazyka Ehrmanové a Leaverové (Ehrman & Leaver, 2003) vycházejícího z psychologie osobnosti a zaměřeného na kognitivní dimenze procesu učení se cizího jazyka. Pro ověření reliability dotazníku byla provedena explorační faktorová analýza (EFA), neboť nejsou k dispozici údaje o ověření reliability původního dotazníku. Faktorová analýza nepotvrdila reliabilitu škál české verze. Z původního uspořádání dotazníku lze ovšem usoudit, že dotazník nemá strukturu nezávislých faktorů, tudíž faktorová analýza nemůže identifikovat nezávislé dimenze. Na základě analýzy výsledků pilotáže se EFA v tomto případě nejeví jako přiměřená metoda pro ověření reliability škál tohoto dotazníku. Ve výzkumu tedy bude použita pilotovaná česká verze, doplněná o kvalitativní fázi výzkumu.

English abstract

The paper deals with the process and results of a pilot study of a language learning styles questionnaire (Ehrman & Leaver, 2003) translated into Czech. The questionnaire is based on psychological personality typology and it focuses on cognitive dimensions of the language learning process. In order to test the reliability of the translation an exploratory factor analysis (EFA) was performed, as the data on the original questionnaire reliability are not available. Factor analysis did not confirm the reliability of the Czech version scale. However, the original questionnaire setting suggests that it is not constructed of independent factors, thus a factor analysis cannot identify independent dimensions. Considering the piloting results analysis is the EFA does not appear as a relevant method for measuring the reliability of the questionnaire scales. The research will thus use the piloted Czech version of the questionnaire followed by a qualitative research stage.

Keywords

styly učení se cizímu jazyku, kognitivní psychologie, pilotáž, explorační faktorová analýza

Key words in English

language learning styles, cognitive psychology, pilotage, exploratory factor analysis

Released

3. 12. 2020

Publisher

Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta

Location

Brno

ISBN

978-80-210-9821-3

Book

Výzkum v didaktice cizích jazyků III

Edition

1

Edition number

1

Pages from

29

Pages to

44

Pages count

16

BibTex

@inproceedings{BUT170246,
  author="Petra {Langerová}",
  title="Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku",
  booktitle="Výzkum v didaktice cizích jazyků III",
  year="2020",
  series="1",
  number="1",
  pages="29--44",
  publisher="Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta",
  address="Brno",
  isbn="978-80-210-9821-3"
}