Publication detail

Internetové konzumenství u žáků základních a středních škol

FIĽOVÁ, P.

Original Title

Internetové konzumenství u žáků základních a středních škol

English Title

Internet consuming of students in primary and secondary schools

Type

book chapter

Language

Czech

Original Abstract

Internet patří k oblíbeným komunikačním prostředkům, plní podstatnou psychologickou funkci v procesu hledání identity dospívajících adolescentů. Cílem výzkumu realizovaného u 122 žáků na druhém stupni ZŠ a na SŠ ve východních Čechách a na jižní Moravě, bylo zjišťování údajů o délce připojení k internetu denně, zkoumání preferencí vyhledávání určitého typu webových stránek, a hledání vzájemných souvislostí mezi těmito preferencemi, celkovou průměrnou dobou trávenou na internetu a demografickými údaji. K významným zjištěním patří výrazná preference sociálních sítí, a to především u dívek, dále korelace mezi výší sociálního statusu rodin a délkou doby trávenou na internetu a rozdíl mezi žáky ZŠ a SŠ v průměrné denní délce setrvání na internetu ve prospěch žáků ZŠ. Zajímavým závěrem je taktéž údaj o tom, že téměř polovina dospívajících by ráda věnovala volný čas „reálným živým“ aktivitám místo trávení času na internetu.

English abstract

Internet is one of the popular means of communication , performs an essential function in the psychological process of finding identity of adolescents. The aim of the research conducted in 122 students in the second grade of primary school and secondary school in east Bohemia and South Moravia , was collecting data on the length of connecting to the Internet every day , exploring preferences search for a specific type of website and search the interrelationship between these preferences , the overall average time digested on the internet and demographic data. Another important finding is significant preference social networks , especially for girls , as well as the correlation between the level of social status of families and digested the length of time on the Internet , and the difference between primary and secondary school pupils in average daily length of stay on the Internet for the benefit of primary school pupils . An interesting finding is also an indication of the fact that almost half of teenagers would like to dedicate free time " real life" activities instead of spending time on the Internet.

Keywords

internetové konzumenství, adolescence, závislost na internetu, sociální sítě

Key words in English

internet consuming, adolescence, Addiction on the Internet, social networks

Authors

FIĽOVÁ, P.

RIV year

2013

Released

16. 12. 2013

Publisher

Vutium Brno

Location

Brno

ISBN

978-80-214-4837-7

Book

English Studies, Department of Foreign Languages

Edition

B

Edition number

1

Pages from

1

Pages to

13

Pages count

13

BibTex

@inbook{BUT104219,
  author="Petra {Fiľová}",
  title="Internetové konzumenství u žáků základních a středních škol",
  booktitle="English Studies, Department of Foreign Languages",
  year="2013",
  publisher="Vutium Brno",
  address="Brno",
  series="B",
  edition="1",
  pages="1--13",
  isbn="978-80-214-4837-7"
}