Publication detail

Schmidtova teorie Stirlingova motoru - obecný popis

MACHÁČEK, J.

Original Title

Schmidtova teorie Stirlingova motoru - obecný popis

English Title

Schmidt's theory of Stirling engine

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

S postupem času, od dob kdy dal anglický vynálezce James Watt roku 1763 světu parní dvojčinný stroj a nastala průmyslová revoluce, se potýkáme s problémem, jaký energetický zdroj pro pohony nejrůznějších motorů, turbín apod. použít. Zrození stroje s uzavřeným cyklem s regenerací se datuje již roku 1816, kdy jej patentoval skotský duchovní Robert Stirling. Poté, co filozof Hans Christian Oersted objevil účinek elektrického proudu na střelku kompasu a jeho aplikace vedoucí ke konstrukci prvních elektromotorů, se nezájem jenom prohloubil. V posledních letech dochází k výraznému zvýšení zájmu o aplikace Stirlingova tepelného stroje v řadě technických oborů, především jako klasické pohonné jednotky - motoru. Účelem tohoto článku není čtenáři dlouhosáhle popisovat princip funkce Stirlingova motoru a vyjmenovávat zde nespočet konstrukčních provedení. Předpokládá se již určitá znalost problematiky Stirlingova termodynamického cyklu a funkce Stirlingova tepelného stroje. V tomto článku je nastíněna problematika provázející dimenzování Stirlingových strojů, při kterém se vychází jednak z teoretické analýzy, tzv. Schmidtovy teorie, která matematicky Stirlingův cyklus popisuje a pak z praktických měření, pomocí kterých poodhalíme roušku tajemství reálných vlastností. Při návrhu a konstrukci Stirlingova stroje musíme optimálně skloubit jak informace získané z teoretických výpočtů a fyzikálních zákonů, tak praktické poznatky získané měřením.

English abstract

James Watt s invention of the steam engine started the industrial revolution in 1763. Since then, people have been faced with the decision of what kind of energy source to drive various engines and turbines. In 1816 Scottish priest Robert Stirling patented an engine with a closed operating cycle and regeneration. There was a lack of interest in the Stirling engine after the development of the electromotor that followed Hans Christian Oersted s observation of an electrical current e ect on a compass needle. Recently, there has been renewed interest in the application of the Stirling heat engine as a standard drive unit-motor. The purpose of this article is not to describe the technical principles of the Stirling engine. Knowledge of the thermodynamic cycle in the function of the Stirling engine is assumed of the reader. This article deals with problems associated with its operating characteristics. The Stirling engine s parameters depend on both theoretical analysis applying Schmidt s Theory, which mathematically describes the Stirling cycle, and on experimental measurements, which reveal its actual properties. The design and contraction of the Stirling engine should be based on results of theoretical calculations and applied physics as well as data derived from practical measurements.

Key words in English

Stirling, Schmidt

Authors

MACHÁČEK, J.

RIV year

2004

Released

19. 8. 2004

ISBN

1214-7044

Periodical

Energyspectrum - International e-Journal, www.energyspectrum.net

Year of study

1

Number

1

State

Czech Republic

Pages from

1

Pages to

15

Pages count

15

URL

BibTex

@article{BUT42111,
  author="Jan {Macháček}",
  title="Schmidtova teorie Stirlingova motoru - obecný popis",
  journal="Energyspectrum - International e-Journal, www.energyspectrum.net",
  year="2004",
  volume="1",
  number="1",
  pages="1--15",
  issn="1214-7044",
  url="http://www.energyspectrum.net/"
}