Publication detail

Hodnocení celkového dojmu z výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě

LINDR, J.

Original Title

Hodnocení celkového dojmu z výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě

English Title

Evaluation of the overall impression of social science teaching at a technical university

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

V profilu absolventa lze často najít formulace akcentující všestranný rozvoj studentů. Kromě dosažení odbornosti je kladen důraz na zvládnutí všech klíčových kompetencí. Příspěvek se zabývá zhodnocením tzv. celkového dojmu z výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě. Jako podklad pro vyhodnocení slouží informace z anonymní ankety hodnocení kvality výuky za období 2010–2020. Výsledky jsou představeny v podobě tabulek a grafů pro vybraný předmět Psychologie ve firemní praxi. Lze vysledovat regresní rovnici, jejíž význam lze interpretovat jak matematicky, tak didakticky jako zlepšování kvality a efektivity výuky. Tento předmět pomáhá dotvořit profil absolventa tak, aby student získal kromě prohloubených vědomostí ze stavebního inženýrství také předpoklady pro vykonávání vedoucích inženýrských a manažerských funkcí z psychologického hlediska. Tím se absolvent stává plně kvalifikovaným odborníkem uplatnitelným při zvládnutí složitých problémů a zároveň člověkem schopným začlenění do týmové práce s převzetím osobní odpovědnosti za kvalitu a za odborné řízení jednotlivců a skupin. Ukazuje se, že společenskovědní předměty mají v akademických programech smysl, plní své cíle a studenty obohacují o nové poznání. Spojení kvalitní výuky, odbornosti a všestrannosti pomocí všeobecných předmětů vytváří předpoklady pro úspěch absolventů v praxi, což přispívá k modernizaci vzdělávání v duchu aktuálních výzev pedagogiky budoucnosti.

English abstract

In the graduate’s profile is often possible to find formulations accentuating the all-round development of students. In addition to achieving expertise, emphasis is placed on mastering all key competencies. The paper deals with the evaluation of the „overall impression” of teaching of selected social science courses at the Technical University. Information from an anonymous survey on the evaluation of the quality of teaching for the period 2016–2020 years serves as a basis for evaluation. The results are presented in the form of tables and graphs for selected subjects Psychology in firm praxis. It is possible to trace a regression equation, the significance of which can be interpreted both mathematically, and didactically as improving the quality and effectiveness of teaching. This course helps to complete the profile of the graduate in order to student acquires in-depth knowledge of civil engineering also the prerequisites for performing senior engineering and managerial functions from psychological view. This makes absolvent to be a fully qualified professional who can be used to handle complex problems and also a person capable of being included in teamwork, taking personal responsibility for the quality and for the professional management of individuals and groups. It turns out that social science courses make sense in academic study programs, fulfil their goals and enrich students with new knowledge. The combination of teaching quality, expertise and generality through general subjects creates preconditions for the success of graduates in praxis, which contributes to the modernization of education in the spirit of the current challenges of the pedagogy of the future.

Keywords

společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky, celkový dojem, všestranný rozvoj, statistická analýza, regresní rovnice trendu, přínos předmětů

Key words in English

social science courses, evaluation of teaching quality, overall impression, general development, statistical analysis, trend regression equation, benefit of courses

Authors

LINDR, J.

Released

30. 7. 2021

Publisher

Ksv TU Košice

Location

Košice

ISBN

978-80-553-3959-7

Book

Edukácia orientovaná na študenta VŠ (adaptácia študentov na vysokoškolské štúdium a národný trh práce)

Edition number

1

Pages from

240

Pages to

246

Pages count

7

BibTex

@inproceedings{BUT175251,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Hodnocení celkového dojmu z výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě",
  booktitle="Edukácia orientovaná na študenta VŠ (adaptácia študentov na vysokoškolské štúdium a národný trh práce)",
  year="2021",
  number="1",
  pages="240--246",
  publisher="Ksv TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-3959-7"
}